مقالات, نقد و بررسی

الپتیکال بهتره یا تردمیل؟

الپتیکال بهتره یا تردمیل؟

الپتیکال بهتره یا تردمیل؟

الپتیکال بهتره یا تردمیل؟ الپتیکال و تردمیل دو دستگاه هوازی اند که کاربران در باشگاه ها به آن ها دسترسی دارند؛ هر دوی آنها برای چربی سوزی و انجام تمرینات هوازی بسیار مناسب و کاربردی هستند.

هرکدام از این دستگاه ها مزایا و معایبی را دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

الپتیکال عضلات مختلف بدن اعم از عضلات پا، دو سر بازو، سه سر و اندام های داخلی را مورد هدف قرار می دهد.

حتی می توان بر روی الپتیکال بطور معکوس پدال زد و دیگر عضلات را نیز درگیر کرد.

الپتیکال بهتره یا تردمیل؟ مزایای استفاده از الپتیکال :

  1. این دستگاه قابلیت شبیه سازی تند راه رفتن و دویدن را بدون ایجاد فشار و تاثیر جدی بر مفاصل به بدن کاربر می دهد.
  2. دستگاه های جدید با وجود دسته های متحرک قابلیت تمرین همزمان دست ها، بالاتنه و پاها را به کاربر می دهد.
  3. اکثر الپتیکال ها به ما این اجازه را می دهند که قدم هایی خلاف جهت پای دیگر برداریم که این کار موجب درگیر شدن عضلات مختلف می شود و باعث می شود فشار بیشتری را بر ناحیه چهارسر احساس کنیم.
  4. کار با این دستگاه به نحوی است که کاربر فشار زیادی را در بدن خود احساس نمی کند و گمان میکند که دستگاه تاثیر زیادی ندارد؛ درحالی که می توان گفت الپتیکال کالری سوزی همرده با تردمیل دارد.

معایب الپتیکال:

  1. نبود قابلیت تنظیم شیب؛ که همین موضوع باعث تاثیر گذاری کمتر این دستگاه نسبت به تردمیل می شود. زیرا با تنظیم شیب میتوان تنوعی در شیوه تمرین و شدت آن ایجاد کرد.
  2. ناتوانی در تحمل وزن بالا

چربی سوزی با الپتیکال یا تردمیل؟

طبق تحقیقات انجام شده؛ یک ساعت ورزش با تردمیل برابر با 705 الی 866 کالری می سوزاند. این در حالی است که یک ساعت تمرین با الپتیکال مقداری حدود 773 کالری می سوزاند. در نتیجه؛ تردمیل برتری زیادی نسبت به الپتیکال ندارد.

الپتیکال بهتره یا تردمیل؟ الپتیکال برای افرادی که قصد افزایش آستانه هوازی خود را دارند، و می خواهند حداقل فشار ممکن بر بدنشان اعمال شود توصیه می شود.

گفتنی است که تمرینات با تحمل و جابجایی وزن بالا، موجب تقویت عضلات و استخوان ها بویژه در سنین بالاتر می شود و از آسیب هایی مانند پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند.

الپتیکال بهتره یا تردمیل؟ تردمیل در مقایسه با الپتیکال؛ از تنوع بیشتری برخوردار است که همین موضوع سبب می شود تا تمرینات متنوع تری را تجربه کنید و برای رسیدن به هدف خود بیشتر تلاش کنید.

لازم به ذکر است؛ افرادی که درگیر مشکلاتی در مفاصل خود هستند به دلیل فشار زیاد حین دویدن بر روی تردمیل و تحمل وزن خود بهتر است که از الپتیکال استفاده کنند.

مزایای استفاده از تردمیل:

  1. کاربردی و همه جانبه : میتوان از این دستگاه برای دویدن یا همان دوی سرعتی و راه رفتن به صورت تند و آرام استفاده کرد. استفاده از شیب تردمیل هم به ما امکان مقاومت بیشتر برای تمرینات و درگیری اندام های داخلی و عضلات بدن را می دهد.
  2. کالری سوزی : اگر کاربر 20 دقیقه با سرعت 9 کیلومتر در ساعت بدود؛ می تواند 200 الی 300 کالری بسوزاند. لازم است بدانید که این مقدار به عواملی همچون مقدار شیب و وزن کاربر وابسته است.
  3. ایجاد حس خوب حین راه رفتن
  4. مناسب تقویت عضلات پایین تنه مانند : شکم، باسن، ساق پا، عضلات قلب و چهارسر ران
  5. تقویت استخوان ها
  6. بهبود سلامت قلب : راه رفتن و دویدن بر روی تردمیل ریه ها را فعال کرده و ضربان قلب را افزایش می دهد. این عمل در بلندمدت باعث می شود که برای انجام ورزش های هوازی دچار تنگی نفس و کمبود آن نشوید.

معایب تردمیل:

سایز تسمه تردمیل می تواند موجب شود که در دراز مدت شیوه دویدن و راه رفتن شما تغییر کند و این عوامل ممکن است که به درد و مشکلاتی در مفاصل منجر شود.
استفاده طولانی مدت از تردمیل برای زانو های شما چندان خوب نیست چرا که زانوهایتان دائما در حال دفع فشار وارد شده بر اثر برخورد پاهایتان به سکوی تردمیل است و تمام وزن بدنتان روی آنها قرار دارد.
دویدن و پیاده روی بر روی تردمیل یک تمرین فوق العاده برای پایین تنه بدن است اما گفتنی است که بالاتنه شما هدف این ورزش محبوب نیست؛ در نتیجه بهتر این است که از بالاتنه خود غافل نشوید.

چه زمانی بهتر است از تردمیل استفاده کنیم؟

قبل شروع ورزش و برای گرم کردن
دوبار در هفته هربار به مدت 30 دقیقه استفاده شود تا چربی اضافه بدن از بین برود.
برای اینکه عضلات خود را از دست ندهید بهتر است بعد از این 30 دقیقه حرکات و تمرینات قدرتی را آغاز کنید.
چه زمانی بهتر است از تردمیل استفاده نکنیم؟
زمانی که زانو، کمر و یا کف پایتان آسیب دیده است.
هنگامی که اخیرا عمل قلب داشته اید و یا زمانی که دکتر استفاده از این دستگاه را برای پیاده روی و دویدن برایتان منع کرده است.

نکات مهم

از راه رفتتن و دویدن تند و شدید روی تردمیل اجتناب کنید و هیچگاه بدون کفش مناسب قدم بر روی تردمیل نگذارید.

هنگام استفاده از تردمیل، حتما گیره ایمنی را به لباس خود متصل کنید؛ چرا که این کار موجب می شود تا دستگاه در زمانی که شما به زمین افتادید؛ متوقف شود.

اگر موارد ایمنی را به خوبی رعات کنید؛ استفاده از این دو دستگاه بی خطر است.

چه زمانی بهتر است از الپتیکال استفاده کنیم؟

مادامی که احساس خستگی زیادی دارید و میخواهید تمرینی کم اثر انجام دهید.
هنگامی که در حال بهبود یافتن از مصدومیتی هستید.
زمانی که به تمرینات بالاتنه و پایین تنه بطور همزمان احتیاج دارید.

چه زمانی بهتر است از الپتیکال استفاده نکنیم؟

زمانی که پزشک اینگونه صلاح میبیند.
گفتنی است که حین استفاده از الپتیکال به خوش فرم بودن اندام خود توجه کنید؛ بدن خود صاف نگه دارید و در حین حرکت، مرکز بدن را سفت نگه دارید.
اگر قصد کالری سوزی و کاهش وزن را دارید باید بدانید که هردو دستگاه به یک مقدار کالری می سوزاند اما ممکن است مزیت ها و معایب هر دو دستگاه افراد را در خرید سرگردان کند.
ما در این مقاله سعی کردیم از جهات مختلف هر دوی این دستگاه ها را مورد بررسی قرار دهیم.

سخن پایانی

امیدواریم مقاله ” الپتیکال بهتره یا تردمیل؟” برایتان مفید بوده باشد. در صورتی که مایل به خرید الپتیکال و یا تردمیل  با کیفیت و ارزان هستید می توانید برای اطلاع از قیمت ها و مشاهده دیگر محصولات به وبسایت طب آسیا مراجعه و یا با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید