دوچرخه ثابت, مقالات

انواع دوچرخه ثابت و سطح مقاومتی آن

انواع دوچرخه ثابت و سطح مقاومتی آن

انواع دوچرخه ثابت و سطح مقاومتی آن

امروز می‌خواهیم تفاوت بین انواع دوچرخه ثابت ها و انواع سطح های مقاومتی بین آن ها صحبت کنیم و اطلاعاتی به شما بدیم که خرید خیلی بهتری داشته باشید پس با ما در یک مقاله مفید دیگر همراه باشید.

قبل از هرچیزی باید گفته شود که ورزش دوچرخه سواری با دوچرخه های ثابت یک ورزش چند جانبه است که شما باید با مربی ورزش خود هماهنگ کنید تا به شما برنامه درستی برای هدفتان دهد. انواع دوچرخه ثابت ورزشی چندین مزیت دارد مانند:

  • امکان تمرین به صورت اینتروال را دارد
  • امکان هوازی کار کردن را دارد
  • امکان عضله سازی در قسمت پایین تنه را دارد
  • مفاصل را به حرکت در می‌آورد

خب در مرحله اول به تفاوت بین انواع دوچرخه های ثابت می پردازیم در کل 3 نوع دوچرخه ثابت داریم که شامل این موارد هستند :

دوچرخه ثابت ایستاده

1- دوچرخه ثابت ایستاده :

دوچرخه ثابت ایستاده نمونه اولیه دوچرخه های ثابت می‌باشند و همانی است که تا اسم دوچرخه ثابت می‌آید شما یک تصویری در ذهن خود می‌سازید. این دوچرخه های ثابت برای استفاده های معمولی ساخته شده است و به شما دقیقا حس سوار شدن بر یک دوچرخه معمولی را می‌دهد.

در دوچرخه ثابت نشسته تمرکز اصلی بر روی پاها و قسمت پایین تنه است و میشه گفت چربی سوزی زیادی نخواهید داشت چون استایل و طراحی بدنه آن به گونه است عضلات پا را بیشتر درگیر می‌کند و شما هرچقد با شدت هم کار کنید باز هم تاثیر زیادی در چربی سوزی نخواهید داشت.

دوچرخه ثابت مبله

2- دوچرخه ثابت مبله :

به عنوان یکی از انواع دوچرخه، دوچرخه مبله یک دوچرخه بسیار عالی برای کسانی است که امر دوچرخه سواری برایشان سخت است. همچنین خرید این دسته از دوچرخه ها برای افرادی پیشنهاد می‌شود که در ناحیه کمر مشکل دارند و یا سن بالایی دارند به دلیل اینکه استفاده از این نوع دوچرخه بسیار ساده و راحت است.

استفاده از این دسته دوچرخه ها اصلا برای حرفه ای ها و کسانی که ورزش سنگین می‌کنند پیشنهاد نمیشه زیرا ساخت و طراحی این دستگاه نیز به گونه نیست که ورزش های سنگین را باهاش انجام داد.

دوچرخه ثابت اسپینینگ

3- دوچرخه ثابت اسپینینگ

دوچرخه های اسپینینگ و یا همان دوچرخه های ثابت ایستاده دقیقا برای کسانی است که به دنبال چربی سوزی و استفاده سنگین و حرفه از دوچرخه ثابت هستند.

این دسته از انواع دوچرخه های ثابت بدن شما را به صورت عمود قرار می‌دهند و علاوه بر درگیر کردن نیم تنه پایین بدن باعث چربی سوزی بسیار زیادی می‌شوند و همان چیزی است که شما ازش توقع دارین.

این نوع دوچرخه ها دقیقا شبیه دوچرخه های کوهستان می‌باشد و دارای ویژگی های منحصر به فردی است از جمله زین آرگونومیک و نرم که باعث شده است تمامی پزشکان و مربیان برای تمرین این دوچرخه را برای هر رده سنی پیشنهاد کنند.

قبل از اینکه به سراغ دسته بندی مقاومت های انواع دوچرخه ها برویم بهتر است کمی درباره فلایویل توضیح دهیم. در واقع در دوچرخه های ثابت پدال به یک زنجیر وصل و زنجیر به یک صفحه دیسک دایره ای شکل که آن را به چرخش در میاورد و به آن صفحه دیسک دایره شکل فلایویل می‌گویند.

خب اینک شما با انواع دوچرخه های ثابت آشنا شدید حالا به سراغ تفاوت دوچرخه های ثابت در سطح مقاومت میرویم. در سطح مقاومت دوچرخه ها به 3 دسته تقسیم می‌شوند که به بررسی این 3 دسته می‌پردازیم.

سطح مقاومت لنتی

1- سطح مقاومت لنتی
این سطح مقاومت در نمونه های اولیه دوچرخه ها به کار می رود. سطح مقاومتی به این صورت است که شما مقاومت مورد نظر را تنظیم می‌کنید و دستگاه برای اینک سختی را تنظیم کند با استفاده از لنت یا یک شی دیگر باعث سخت تر چرخیدن فلایویل می‌شود دقیقا مانند یک سیستم ترمز که لنت ها مانع از چرخیدن چرخ ها می‌شوند.

خب این نوع سطح مقاومتی یک سری مزایا دارد و یک سری معایب از مزایای این نوع به موارد زیر میشه اشاره کرد :

  • مقاومت به آسانی قابل تنظیم است.
  • دقت مناسبی دارد.
  • قیمت بسیار مناسبی دارد.

اما با وجود مزایای زیاد چند مشکل بسیار اساسی و جدی دارد از معایب خیلی جدی آن به این موارد اشاره می‌کنیم :

استحلاک بسیار بالا به دلیل تماس های بسیار زیاد فلایویل که باعث خرابی فلایویل می‌شود.

سرو صدای زیاد که در حین ورزش باعث آزار خود و دیگران می‌شود.

این مشکلات جدی باعث شد که نوع دیگری از سطح مقاومت ها ساخته شود.

سطح مقاومت مگنتی

2- سطح مقاومت مگنتی
سطح مقاومت مگنتی یک سطح مقاومت خوب برای استفاده از دوچرخه های حال حاضر است که معایب مقاومت لنتی را ندارد ولی برعکس مقاومت لنتی هزینه و قیمت بیشتری دارد هرچند اگر استحلاک لنتی را حساب کنید می‌فهمید سطح مقاومت مگنتی بسیار مقرون به صرفه تر است.

این مقاومت اینگونه است که در قسمت دو طرف فلایویل آهن ربا قرار گرفته و میزان مقاومت دستگاه با نزدیک و دور کردن آهن رباها تعیین می‌شود که خب چند پله بالاتر از لنتی است!

از مزایا این مقاومت علاوه برا مقاومت لنتی می‌شود به موارد زیر اشاره کرد :

  • استحلاک پایین به دلیل نبود سطح تماس چیزی با فلایویل
  • همچنین دارای سروصدا کم
  • همچنین این سطح مقاومت هم یک سری معایب نیز دارد که به موارد زیر اشاره می کنیم :
  • قیمت نسبتا بیشتری
  • امکان خراب شدن آهن ربا به دلیل استفاده زیاد
  • امروزه استفاده از این مقاومت یک امر رایج شده در بین مقاومت ها و بیشتر دستگاها شامل این نوع مقاومت هستند. همچنین علم بشر به این کفاف نکرد و سطح جدیدی از مقاومت ساخته شد.

سطح مقاومت الکترومگنتی

3- سطح مقاومت الکترومگنتی
سطح مقاومت الکترو مگنتی تا به امروز جدیدترین نوع ساخت مقاومتی بوده و بهترین عملکرد را داشته این نسخه از مقاومت انواع دوچرخه های ثابت شباهت خیلی زیادی در قسمت فلایویل به مقاومت مگنتی دارد.

این نوع سطح مقاومت دقیقا مثل مگنتی از آهن ربا برای تعیین سطح مقاومت استفاده می‌کند با این تفاوت که آهن ربا به کار رفته در این دسته از نوع الکتریکی است که این باعث می‌شود استحلاک خود آهن ربا بسیار کم شده و عملکرد بسیار روان تر و بهتری داشته باشد.

از مزایا مقاومت الکترو مگنتی علاوه برا مزایا مگنتی موارد زیر است :

  • عملکرد بسیار روان‌تر و بهتر
  • استفاده بهینه از آهن ربا در نتیجه کاهش استحلاک خاصیت آهن ربایی

از این نوع سطح مقاومت در انواع دوچرخه های ثابت جدید به مخصوص در حرفه ترین مدل آن‌ها یعنی دوچرخه ثابت اسپینینگ به کار رفته است.

نتیجه گیری

در این مقاله با انواع دوچرخه های ثابت و مقاومت های آن آشنا شدیم اما یک سوال اصلی هنوز باقی مانده است که کدام دوچرخه را برای باشگاه یا خانه خود بخریم؟ در پیرو نوع مقاومت باید به خدمت شما برسانیم که دوچرخه های لنتی با توجه به هزینه کم و استحلاک بالا در خانه ها قابل استفاده است. ولی توصیه ما در مقاومت دوچرخه مگنتی است همچنین در باشگاه ها با توجه به استفاده زیاد باید حداقل مقاومت مگنتی باشد هرچند که الکترو مگنتی عملکر روان‌تر و بهتری دارد.

اما در مورد نوع دوچرخه های ثابت باید گفته شود که دوچرخه های مبله برای استفاده منازل و افرادی که قصد تمرین حرفه ندارند مناسب است ولی برای افرادی که یکم نیاز به شدت و چربی سوزی دارند اسپینینگ انتخاب خوبی است و برای باشگاه ها هم اسپینینگ بهترین گزینه است و دوچرخه ثابت نشسته دیگر استفاده خاصی ندارد.

همچنین شما می‌توانید برای خرید دوچرخه ثابت با کمترین قیمت به قسمت فروشگاه طب آسیا مراجعه فرمایید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید تا در امر خرید شما را راهنمایی کنند.

طب آسیا ارائه دهنده بهترین خدمات در حوزه وسایل ورزشی!

2 دیدگاه در “انواع دوچرخه ثابت و سطح مقاومتی آن

  1. رضا یاری گفت:

    خیلی مفید بود سپاس

دیدگاهتان را بنویسید