مقالات, ورزش و تناسب اندام

5 مورد از فواید تمرینات اینتروال HIIT برای بدن

5 تا از مهم ترین فواید تمرینات اینتروال (HIIT) برای بدن

تمرینات اینتروال HIIT فواید مهمی را به همراه دارد که قبل از انجام هر یک باید آنها را کاملا درک کنید. در ادامه این مقاله با بررسی فواید تمرینات اینتروال HIIT با ما همراه باشید.

تمرینات اینتروال HIIT چیست؟

تمرینات اینتروال HIIT یا تمرینات تناوبی شدید تمریناتی هستند که فرد با حداکثر توان خود فعالیت سریع و انفجاری را انجام می دهد. عموما این تمرینات، کوتاه مدت و به همراه دوره های استراحتی بسیار کوتاه می‌باشند. مثلا ۱ دقیقه دویدن با تمام سرعت و سپس ۲ دقیقه نرم دویدن. همچنین بالارفتن سریع از پله ها و به آهستگی پایین آمدن نمونه دیگری از این تمرینات است.

نکته: کلمه HIIT مخفف عبارت  High Intensity Interval Training می‌باشد که به معنای تمرینات متناوبی با شدت بالاست.

در واقع در این نوع تمرینات، شما شدت تمرین خود را از شدت کم به زیاد و از زیاد به کم به صورت متناوب تغییر می‌دهید. مثلاً شما 2 دقیقه با توانایی 50 درصدی خود می‌دوید و سپس 2 دقیقه با توانایی 100 درصدی.

تمرینات اینتروال یکی از بهترین روش‌های تمرینی جهت سوزاندن چربی با کمترین فعالیت قلبی محسوب می‌شود.

همانطور که از نام آن مشخص است، تمرینات شدید و متناوب یا(High-intensity interval training)  راحت نمی‌باشند. این نوع تمرینات در حقیقت مرحله سخت تر از برنامه های تمرینی کاردیو است که شما را از ناحیه امن عادت های تمرینی خود بیرون خواهند کشید و یکی از تاثیرگذارترین تمرینات در دنیای بدنسازی بشمار می‌رود.

شما با انجام این تمرینات کاهش وزن خواهید داشت، عضله سازی می‌کنید و متابولیسم خود را افزایش می دهید. تمرینات اینتروال HIIT به طور کلی توانایی ورزشی را بهبود بخشیده و باعث افزایش سوخت‌وساز گلوکوز می‌شوند.

علاوه بر این یک سوپرایز دیگر پس از اتمام تمرین خود دارید، بدن شما دو ساعت پس از تمام شدن تمرین نیز کالری می سوزاند.

اکنون می‌خواهیم 5 تا از مهم ترین فواید تمرینات اینتروال HIIT برای بدن را برایتان نام برده و شرح دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

5 فایده مهم تمرینات اینتروال (HIIT)

5 مورد از فواید مهم تمرینات اینتروال HIIT برای بدن

  1. کالری‌سوزی بالا در مدت زمان کم : پژوهش ها نشان می‌دهد که میزان کالری سوزی در تمرینات اینتروال (HIIT)، ۲۵-۳۰ درصد از سایر تمرینات ورزشی بیشتر می‌باشد. در تحقیقات مورد نظر ۲۰ ثانیه تمرین با شدت زیاد و ۴۰ ثانیه تمرین با شدت کم مدنظر قرار داده شده بود.
  2. چربی سوزی بهتر : از آنجا که میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن در ساعات بعد از تمرین بیشتر است، چربی سوزی بهتر صورت می‌گیرد.
  3. تقویت ماهیچه های بدن : عضلات بدن در تمرینات اینتروال HIIT بیشتر با هم درگیر می‌شوند که در نهایت موجب افزایش قدرت عضلات می‌شود.
  4. عضله‌سوزی بسیار کم : اکثر افراد هنگامی که می‌خواهند وزن کم کنند، ترس از دست رفتن عضلاتشان به سراغ آنها می‌آید. ولی نگران نباشید، باید به شما بگوییم که با انجام تمرینات اینتروال HIIT کمترین میزان عضله سوزی را در حین کاهش وزن تجربه خواهید کرد.
  5. افزایش مصرف اکسیژن و عملکرد هوازی و بی‌هوازی : تمرینات اینتروال HIIT جزو ورزش های هوازی بشمار می‌روند (ورزشی که با کمترین میزان اکسیژن انجام می شود)، مثل زمانی که از کوهی با شیب بسیار زیاد بالا می روید و حسابی نفستان به شمارش می افتد.

سخن پایانی

تمرینات اینتروال HIIT می توانند روشی بسیار کاربردی به همراه بازدهی بالا برای ورزش باشند و در مقایسه با میزان کالری‌سوزی تمرینات دیگر، بیشتر تاثیرگذار باشد. زیرا روند کالری سوزی حتی تا ساعت ها پس از پایان تمرین به دلیل افزایش متابولیسم بدن ادامه خواهد داشت.

تمرینات اینتروال HIIT با شدت بالا به شما اجازه خواهد داد تا در زمان کمتری، کارهای بیشتری انجام دهید. این می‌تواند برای کسانی که در زندگی دارای مشغله بیشتری هستند، صدق کند. می‌ توان گفت تنها نکته منفی این تمرینات افزایش احتمال مصدومیت طی تمرینات با شدت زیاد است.

از دیگر مزایای تمرینات اینتروال HIIT می‌توان به پایین آمدن درصد چربی بدن، ضربان قلب و فشار خون اشاره کرد.

پس اگر برنامه زندگیتان فشرده است و قادر نیستید زمان زیادی را به ورزش اختصاص دهید، حتما به انجام تمرینات اینتروال HIIT فکر کنید.

1 دیدگاه برای “5 مورد از فواید تمرینات اینتروال HIIT برای بدن

دیدگاهتان را بنویسید