سبک زندگی, مقالات, ورزش و سفر

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

خرید بهترین کفش مخصوص پیاده‌روی یا همان کفش رانینگ از میان گزینه‌های زیادی که پیش رو داریم همیشه آسان نیست. برای انتخاب کفش مناسب برای پیاده‌روی طولانی و دویدن باید به موارد زیادی در انتخاب کفش اهمیت دهیم.

البته باید به این نکته بسیار توجه داشت که انتخاب هر وسیله‌ای به معیارهای زیادی بستگی دارد. در واقع هنگام خرید، نکاتی زیادی از ویژگی‌های کیفی نظیر مواد اولیه‌ی استفاده شده در ساخت کفش تا طراحی و رنگ‌بندی، می‌توانند در انتخاب ما نقش بسیار زیاد و مهمی داشته باشند.

به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که برای انتخاب بهترین کفش پیاده‌روی زنانه یا مردانه از میان سایر کفش‌ها باید به این ویژگی‌ها توجه زیادی داشته باشیم.
اگر بخواهیم یک کفش را با توجه به نوع طراحی آن به بخش‌های مختلفی تقسیم کنیم می‌توانیم به رویه، زیره، لایه میانی و تودوزی اشاره کنیم. هر کفش بسته به نوع کاربردی که دارد، در هر یک از قسمت‌های نامبرده شده، ویژگی‌های خاصی خواهد داشت.

کفش‌های مخصوص پیاده‌روی و دویدن با توجه به کاربردشان، ویژگی‌هایی دارند که با توجه بیشتر به آن‌ها می‌توان کفشی مناسب را انتخاب کرد.

در این مقاله می خوانید:

ویژگی‌های مهم کفش پیاده‌روی

۱- وزن

بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب کفش‌های ورزشی، وزن آن‌ها است. این مسئله در کفش‌های پیاده‌روی و دویدن اهمیت بیشتری دارد. کفش پیاده‌روی و دویدن معمولا باید وزنی بسیار سبک داشته باشد تا قدم زدن یا دویدن را برای شما راحت‌تر کند.

با توجه به اهمیت این موضوع در ساخت بیشتر این کفش‌ها از موادی استفاده می‌شود که سبک باشند. برای مثال بیشتر کفش‌های پیاده‌روی و دویدن رویه‌ای پارچه‌ای یا لایه‌ای میانی از جنس ماده شیمیایی EVA دارند که علاوه بر ویژگی‌های مختلف، به کم کردن وزن این کفش‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

۲- قابلیت تنفس

یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی و دویدن، قابلیت تنفس در آن است. با توجه به این که در زمان فعالیت‌های ورزشی سوخت و ساز بدن و میزان گردش خون زیاد می‌شود، میزان دما در پا بالا خواهد رفت.

به همین دلیل یکی از نکات بسیار مهم برای انتخاب کفش مناسب برای ورزش قابلیت تنفس در آن خواهد بود. تنفس خوب کفش با گردش هوای بیشتر در بخش داخلی، علاوه بر تعرق کمتر پا، به خنک ماندن سطح پوست کمک زیادی خواهد کرد.

گردش هوا در کفش‌هایی که رویه‌ی پارچه‌ای دارند معمولا بیشتر از سایر کفش‌ها است. چرا که منافذ موجود بین الیاف باعث گردش هوای بیشتر در بخش داخلی خواهد شد.

برخی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده کفش نظیر نایکی، آدیداس و آندرآرمور، در ساخت کفش‌های خود از تکنولوژی‌های خاصی استفاده می‌کنند که قابلیت تنفس در کفش‌هایشان را تسریع می‌کند. برای مثال تکنولوژی ClimaChill  در محصولات آدیداس با افزایش گردش هوا در بخش داخلی به خنک شدن پا کمک زیادی خواهد کرد.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

۳- انعطاف‌پذیری

شاید بتوان ادعا کرد که بعد از وزن، مهم‌ترین ویژگی در کفش پیاده‌روی و دویدن قابلیت انعطاف‌پذیری است. میزان انعطاف‌پذیری در کفش‌های دویدن نسبت به کفش‌های پیاده‌روی اهمیت بیشتری دارد.

درواقع حرکاتی نظیر خم شدن پنجه‌ی پا، باعث وارد آمدن فشار بیشتری در این ناحیه از کفش شما خواهد شد. به همین دلیل باید از کفش‌هایی استفاده کنید که انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشند. در نتیجه بیشتر تولید‌کنندگان کفش‌های ورزشی در ساخت لایه‌ی میانی یا زیره‌ی کفش‌های خود، از EVA استفاده می‌کنند که انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

یک راه مناسب برای تشخیص میزان انعطاف‌پذیری کفش نگه داشتن پاشنه و خم کردن پنجه روی زمین است. در صورتی که کفش اجازه دهد پای شما همانند زمانی که بدون کفش است خم شود، این کفش انعطاف‌پذیری مناسبی دارد.

توجه داشته باشید که اگر کفش شما انعطاف‌پذیری مناسبی نداشته باشد ممکن است سبب دردهایی در ناحیه تاندون آشیل یا عضلات پشت ساق شود.

۴- زیره و لایه میانی

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب کفش‌های ورزشی، میزان ضربه‌پذیری و انتقال ضربه به پا است. به همین دلیل شما باید در انتخاب کفش خود، توجه زیادی به زیره و لایه‌ی میانی داشته باشید.

بیشتر کفش‌ها دارای زیره‌ی لاستیکی هستند و از این لحاظ فرقی بین آن‌ها وجود ندارد. تفاوت بیشتر کفش‌ها در طراحی زیره‌ی آن‌ها است. زیره‌ی کفش پیاده‌روی و دویدن باید دارای قوس‌هایی در ناحیه‌ی میانی باشد تا فشار حاصل از ضربات وارد شده به کفش را کمتر به پا منتقل کند.

 

 

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

بخش دیگری از کفش که در روند کاهش انتقال فشار حاصل از ضربات به کفش دخیل است، لایه‌ی میانی است. لایه‌ی میانی در یک کفش دو کار عمده را بر عهده دارد؛ ابتدا این که فشار حاصل از وزن شما را کمتر به سطح منتقل می‌کند و دوم ضربات و فشارهای وارد شده از زمین به کفش را تا حد زیادی کم خواهد کرد.

شرکت‌های تولید کننده کفش‌های ورزشی در ساخت لایه‌ی میانی سعی می‌کنند از موادی استفاده کنند که در عین سبک بودند قابلیت تحمل فشار زیادی داشته باشد. برای مثال شرکت آدیداس در بسیاری از کفش‌های خود از فوم متراکم در لایه‌ی میانی استفاده می‌کند که علی‌رغم وزن بسیار سبک، قابلیت ضربه‌پذیری زیادی هم دارد.

۵- طراحی کفش

تمام هدف یک کفش مناسب این است که بتواند به مناسب‌ترین حالت ممکن به شما کمک کند تا در زمان ورزش، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. به همین دلیل طراحی کفش می‌تواند در انتخاب شما تاثیر به سزایی داشته باشد.

کفش پیاده‌روی و دویدن معمولا رویه‌ای کوتاه دارد که در آن‌‎ها پاشنه‌ی پا، قابلیت آزادی حرکتی بیشتری خواهد داشت. همچنین پنجه این کفش‌ها باید کمی پهن‌تر از کفش‌های معمولی باشد تا با در اختیار قرار‌دادن فضای کافی برای پنجه‌ی پا، از مشکلاتی نظیر فشار به انگشتان پا جلوگیری کند.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

در کنار تمام مسائلی که در انتخاب کفش اهمیت دارد، قالب شدن کفش به پا یا به عبارت دیگر خریدن کفش با سایز مناسب هم مسئله‌ای بسیار مهم است. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که سایز کفش‌ها در برندهای مختلف با هم تفاوت دارند.

برای مثال اگر شما کفشی با برند آدیداس با سایز ۴۰ استفاده می‌کنید ممکن است کفش برند نایکی با همان سایز برای شما تنگ یا گشاد باشد، به همین دلیل در هنگام خرید باید به طول کف پا توجه زیادی داشت. همچنین تنگ یا گشاد بودن کفش علاوه بر این که آزاردهنده است، می‌تواند باعث وارد آمدن فشار بیشتری به عضلات پشت ران و کمر شود و در بلند‌مدت آسیب‌هایی را به پا و کمر وارد کند.

تکنولوژی‌های مطرح در کفش پیاده‌روی و ورزشی

۱- تکنولوژی Boost در کفش‌های آدیداس

یکی از تکنولوژی‌های مطرح به کار رفته شده در کفش‌های ورزشی آدیداس، تکنولوژی Boost  است. این تکنولوژی در ساخت لایه‌ی میانی کفش‌های ورزشی به کار می‌رود و باعث کاهش میزان فشار وارد شده به پا می‌شود.

عملکرد این تکنولوژی به این صورت است که در ساختار لایه‌ی میانی از ماده شیمیایی TPU یا ترموپلاستیک پلی‌اورتان استفاده می‌شود که با فشرده شدن به هم باعث افزایش میزان بازگشت انرژی به پا خواهد شد.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

‌۲- تکنولوژی Z Pump در کفش‌های ریباک

Z Pump  نوعی تکنولوژی در ساخت کفش‌های ورزشی ریباک است که به وسیله‌ی آن کفش می‌تواند به شکلی مطلوب قالب پا شود. کفش‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند دارای منفذی با درپوش هستند. با استفاده از این منفذ می‌توانید فضای مابین تودوزی و رویه کفش را باد کنید تا کفش به خوبی قالب پایتان شود.

این موضوع تاثیر به سزایی در افزایش عملکرد ورزشکاران خواهد داشت.

 

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

۳- تکنولوژی Flywire در کفش‌های نایکی

تکنولوژی Flywire  یکی از انواع تکنولوژی‌هایی است که برای قالب شدن بهتر کفش در پا به کار می‌رود. کفش‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، کابل‌هایی در طرفین خود دارند که باعث خواهند شد کفش پا را به خوبی دربرگیرد. همچنین از این تکنولوژی در قسمت رویه‌ی برخی کفش‌ها هم استفاده می‌شود که باعث ایجاد وزنی سبک‌تر در کفش خواهد شد.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

۴- تکنولوژی Endofit در کفش‌های سالومون

تکنولوژی EndoFit با تمرکز بر ایجاد حسی بهتر در زمان به پا داشتن کفش، برای محصولات سالومون در نظر گرفته شده است. کفش‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند تودوزی شبیه به جوراب دارند که کمک خواهد کرد در زمان پوشیدن این کفش‌ها راحتی بیشتری داشته باشید.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

۵- تکنولوژی Micro G در کفش‌های آندر آرمور

تکنولوژیMicro G  بیشتر در ساخت لایه‌ی میانی کفش‌های ورزشی آندر آرمور به کار می‌رود. لایه‌ی میانی کفش‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند دارای ساختاری از جنس فوم است که علاوه بر ایجاد وزنی سبک در کفش، ضربات وارد شده از کف را کمتر به پا منتقل می‌کند. این تکنولوژی همچنین به افزایش انعطاف‌پذیری در زمان ورزش کمک زیادی خواهد کرد.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

۶- تکنولوژی Go Pillars در کفش‌های اسکچرز

با توجه به این که بیشتر کفش‌های تولید شده توسط شرکت اسکچرز کفش‌هایی مناسب برای پیاده‌روی هستند، در ساخت محصولات این شرکت تکنولوژی‌هایی به کار می‌رود که باعث افزایش میزان راحتی در زمان استفاده شود. استفاده از تکنولوژی Go Pillars  در محصولات اسکچرز نیز به همین منظور صورت گرفته است.

لایه‌ی میانی کفش‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند دارای ستون‌هایی از جنس فوم است که با کاهش فشار‌های وارد شده از کف به پا، باعث راحتی بیشتری خواهند شد. همچنین این میله‌های فومی در لایه‌ی میانی کفش به گونه‌ای قرار داده شده که کمترین میزان فشار به پاشنه‌ی پا وارد شود.

 

 

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

۶ نکته مهم برای خرید کفش پیاده‌روی

برای این که مطمئن باشید در هنگام پیاده‌روی، پاهای شما احساس خوبی دارند باید کفشی را انتخاب کنید که از پنجه تا پاشنه برای پای شما مناسب باشد. برای انتخاب چنین کفشی بهترین راه استفاده از نظر متخصصان در این حوزه است.

توصیه‌هایی که در این نوشته می‌خوانید با توجه به نظر دو متخصص که برای دوندگان حرفه‌ای، کفش انتخاب می‌کنند، جمع‌آوری شده است. منبع این بخش سایت تخصصی Runner’s World است.

۱. پاشنه کفش باید راحت باشد

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

پاشنه کفش پیاده‌روی باید راحت باشد و به پا فشار نیاورد. وقتی بند کفش را از تمام سوراخ‌های بند رد می‌کنید و پیش از گره زدن باید بتوانید به سادگی پاشنه پا را از کفش بیرون بیاورید.

همیشه بند کفش را از آخرین سوراخ‌ها هم رد کنید. این سوراخ‌ها از لغزش پا در کفش جلوگیری می‌کنند. پاشنه پا باید در کفش به راحتی حرکت کرده و شما را اذیت نکند.

 

۲. رویه کفش نباید به پا فشار بیاورد

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

رویه یک کفش پیاده‌روی یا دویدن باید حس امنیت و راحتی را در شما ایجاد کند. اگر بعد از پوشیدن کفش ورزشی احساس می‌کنید که رویه کفش به پای شما فشار می‌آورد و کفش تنگ است، پیش از آن که سایز بزرگتر را انتخاب کنید یک بار دیگر بند کفش‌ها را ببندید. این فشار ممکن است از تنگ بستن بند کفش به وجود آمده باشد.

 

۳. پهنای کفش باید اجازه تکان خوردن به پا بدهد

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

شما باید بتوانید به سادگی پنجه پای خود را در کفش به هر طرف حرکت دهید؛ بدون آن که پای شما از زیره کفش بیرون بزند. در واقع پهنای کفش باید به گونه‌ای باشد که در پهن‌ترین بخش پا، شما از هر طرف حدود ۶ میلی‌متر جا داشته باشید.

اگر کفش شما بیش از اندازه باریک باشد، انگشت کوچک پایتان روی لبه زیره کفش قرار می‌گیرد.

 

۴. کفش‌ها باید برای قد پا جا داشته باشند

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

پاها در طول پیاده‌روی یا دویدن کمی ورم می‌کنند و کشیده‌تر می‌شوند. لازم است به اندازه یک شست دست بین بلندترین انگشت پای شما (که لزوما شست پا نیست) و نوک کفش جا داشته باشید. برای اندازه‌گیری این میزان، بند کفش را حتما به صورت کامل ببندید.

همچنین شست پای شما باید آزادانه به سمت بالا و پایین حرکت کند. این فضا در جلوی کفش، از آسیب رسیدن به پا در هنگام پیاده‌روی و دویدن جلوگیری می‌کند.

 

۵. نقطه انعطاف‌پذیری را چک کنید

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

پیش از این که کفش ورزشی را بپوشید نقطه انعطاف پذیری آن را چک کنید. برای این کار می‌توانید پاشنه کفش را در دستتان بگیرید و پنجه آن را روی زمین فشار دهید. کفش باید درست از همان جایی که پای شما انعطاف‌پذیری دارد، خم شود.

نقطه انعطاف‌پذیری نامناسب باعث ایجاد درد در ناحیه گودی کف پا و التهاب پلانتار می‌شود. درحالی‌که انعطاف‌پذیری کم کفش ورزشی، کشیدگی تاندون آشیل و کف پا را به وجود می‌آورد.

 

۶. کفشی را انتخاب کنید که برای گودی پای شما مناسب باشد

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

برای آن که بهترین انتخاب را برای کفش ورزشی مناسب پیاده‌روی داشته باشید، لازم است ویژگی‌های پای خودتان را به خوبی بشناسید و بدانید نوع گودی پای شما به چه شکل است. حس حمایتی که کفی کفش می‌تواند در پا ایجاد کند، به یک ورزش مطلوب کمک کند.

11 ترفند پوشیدن کفش پاشنه بلند برای مدت زمان بیشتر

متخصصان کفش ورزشی، می‌گویند خریداران کفش پیاده‌روی یا دویدن معمولا اشتباهات مشابهی را انجام می‌دهند. اما نباید شما این اشتباهات را باز هم تکرار کنید.

اشتباه اول: خریدن کفش به خاطر ظاهر آن

برخی از ورزشکاران و دوندگان به ظاهر کفش بیش از هر چیز توجه می‌کنند. یکی از متخصصان کفش ورزشی می‌گوید اغلب ورزشکارانی که یک کفش را فقط به خاطر ظاهر آن می‌خرند، بعد از چند ماه بازمی‌گردند و می‌گویند کفش پای آن‌ها را اذیت می‌کند. پس پیش از ظاهر به اندازه و راحتی کفش ورزشی توجه کنید.

 

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

اشتباه دوم: خرید کفش ورزشی تنگ

کفش ورزشی با اندازه کوچک و تنگ برای پا، باعث ایجاد مشکلاتی مثل تاول و سیاه شدن ناخن پا می‌شود. زنان معمولا کفش‌هایی را انتخاب می‌کنند که درست به پایشان بچسبد و گاهی بیش از حد نگران سایز پاهایشان هستند.

برای آن که ببینید یک کفش برایتان اندازه است یا نه می‌توانیم از این اصطلاح استفاده کنیم که “با انگشتان پایتان پیانو بزنید” یعنی کفش باید به قدری به شما فضا بدهد که بتوانید به سادگی انگشتان پا را تکان دهید اما بیش از اندازه هم نباید گشاد باشد.

 

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

اشتباه سوم: اندازه‌گیری پا در زمان اشتباه

بسیاری از افراد صبح‌ها برای خرید کفش می‌روند یا صبح پایشان را اندازه می‌گیرند تا سایز کفششان را برای خرید اینترنتی انتخاب کنند. اما همان کفشی که صبح ممکن است به خوبی اندازه‌تان باشد ساعت ۵ بعد از ظهر تنگ می‌شود!

در واقع پاها از صبح تا حدود ساعت ۴ بعداز ظهر شروع به متورم شدن می‌کنند و در این ساعات به بزرگترین حد خود می‌رسند. پس بهترین زمان برای اندازه‌گیری پا یا خرید کفش به ویژه کفش ورزشی، بعد از ظهر است.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

اشتباه چهارم: انتخاب یک سایز کفش در همه برندها

بسیاری از افراد فکر می‌کنند سایز کفششان یک عدد مشخص است. مثلا اگر کفش ورزشی نایکی را با سایز ۸ می‌خرند، برای خرید ریباک هم سراغ همین سایز می‌روند. اما سایز کفش در برندها و مدل‌های مختلف متفاوت است. این تفاوت به علت نوع فرم پا، فرم رویه کفش و روشی است که کفش دوخته شده و رویه کفش به زیره متصل می‌شود.

پس هر بار که کفش می‌خرید، پایتان را برای همان مدل کفش اندازه بگیرید و سایز درست را انتخاب کنید نه سایزی که به آن عادت دارید.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن

 

هر نوع سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، آن را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید