مقالات, ورزش و تناسب اندام

تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن

تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن

تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن

یکی از تاثیرات دوچرخه سواری کالری سوزی و عضله سازی است که این موضوع سبب می شود افراد به این فکر کنند که آیا دوچرخه سواری برای سلامت روان هم مفید است؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

دوچرخه سواری علاوه بر کالری سوزی و ساخت عضله تاثیرات چشمگیر دیگری از جمله بهبود و رشد بهتر قوه ادراک، شناخت، عملکرد و ساختار مغز دارد.

اکثر مردم حس خوبی از دوچرخه سواری میگیرند زیرا با انجام این فعالیت احساس بهتری نسبت به خود و عملکرد سیستم های متنوع بدنشان دریافت می کنند. همچنین حین ورزش؛ دوپامین، سروتونین و اندروفین در مغز ترشح می شود که اندروفین ترشح شده موجب احساس خوشحالی، سروتونین موجب افزایش اعتماد به نفس و دوپامین نیز موجب انرژی و انگیزه می شود.

تحقیقات جدید نشان از آن دارد که تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن و بدن تمرینی فوق العاده برای روان و کاهش استرس است که بدین سان میتوان سریعتر فکر کرد و بیشتر مطالب را به خاطر سپرد زیرا هنگامی که ما در حال رکاب زدن هستیم سرعت متابوبیسم بدن افزایش پیدا می کند و بدن سرشار از شادابی و حس ارزشمندی می شود.

تمرین های هوازی همانند دوچرخه سواری باعث فراهم کردن مغز با جریان خون مناسب می شود بطوری که اکسیژن مورد نیاز به مغز انتقال پیدا می کند.

هنگامی که مغز به خوبی تامین شود تاثیرات مثبتی بر روی روند استدلال فرد و حافظه وی ایجاد می کند. همچنین دوچرخه سواری موجب تخلیه افکار شما می شود و به شما امکان داشتن تمرکز قوی را میدهد.

ورزش منظم، فرد را از مبتلا شدن به بیماری های مختلف از جمله افسردگی بر حذر میدارد و استرس را کاهش می دهد.

گفتنی است که تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن و بدن باعث داشتن خواب شبانه بهتری برای افراد می شود.

دوچرخه ها به دو نوع ثابت (خانگی) و ورزشی تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند اما لازم است بدانید که تاثیر هردوی آنها بر روی ذهن و روان به یک اندازه است.

یکی از کارکرد های مهم دوچرخه افزایش سلول های سفید مغز است، هر چقدر که سلول های سفید مغز بیشتر باشد مغز سریع تر میتواند با قسمت های مختلف بدن ارتباط برقرار کند.

اطلاعات بدست آمده جدید نشان دهنده این است که دوچرخه سواری به هر نحوی اعم از ثابت یا بیرون از منزل؛ فشار و مقاومت وارد شده به سلول های مغزی را بر میدارد و ارتباطات را تسریع می کند.

دانشمندان می گویند: مغز افرادی که دوچرخه سواری می کنند نسبت به همسالان خود 2 سال جوان تر مانده است که همین موضوع موجب سلامتی کل بدن هم می شود.

تناسب اندام با دوچرخه ثابت، یکی از اصلی ترین کاربرد هایی است که میتوان حین خرید دوچرخه در نظر گرفت.

دوچرخه ثابت برای انجام فعالیت ورزشی در خانه یا باشگاه طراحی شده است. اگر برای کاهش وزن و داشتن شکم فیت دنبال وسیله ای خانگی هوازی هستید دوچرخه ثابت انتخاب فوق العاده ای است.

مزیت ها و تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن و بدن

  1. تقویت عضلاب پا
  2. کاهش افسردگی، استرس و اضطراب
  3. عملکرد بهتر قلب و ریه
  4. کاهش بیماری های قلبی، عروقی و فشارخون
  5. کالری سوزی و سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن
  6. احساس جوانی و شادابی
  7. تقویت روحیه و اعتماد به نفس

خرید دوچرخه ارزان قیمت با شرایط اقساطی

خرید دوچرخه کودک و نوجوان با شرایط اقساطی

خرید دوچرخه حرفه ای با شرایط اقساطی

خرید دوچرخه بانوان با شرایط اقساطی

تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن و بدن

در مطالعات انجام شده می بینیم که بعد از 84 روز رکاب زدن نه تنها پاها بلکه نوروتروفیک که مسئولیت کنترل استرس و خلق و خو و بهبود حافظه را دارد تقویت شده و موجب یادگیری بیشتر می شود.

علاوه بر تمامی مسائل نام برده، رکاب زدن نتایج مثبتی بر روی بیماری های قلب و عروق و همچنین دیابت داشته است. در آزمایش انجام شده روی افراد بیماری که ورزش می کنند در مقایسه با افراد بیماری که تحرک کمتری دارند؛ مشخص شده است که بیمارانی که ورزش می کنند روند درمان بهتر و آسان تری دارند و از روحیه بهتری نیز برخوردار هستند.

نیازی نیست که دوچرخه سواری صرفا خارج از منزل و با سرعت زیاد و بطور طولانی صورت گیرد بلکه تحقیقات نشان می دهد که 30 دقیقه و حتی کمتر، رکاب زدن با شدت و سرعت متوسط بطوری که فرد تحت فشار قرار نگیرد هم تغییرات بینظیری برجای میگذارد.

چه کسانی نباید دوچرخه سواری کنند؟

افرادی که بیماری های تنفسی و قلبی دارند و کسانی که دچار آرتروز شدید مفاصل زانو، لگن و مچ پا هستند نباید بطور سنگین دوچرخه سواری کنند.

نکته مهم

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که دوچرخه سواری طولانی مدت برای آقایان (بیش از 9 ساعت در هفته) موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات را دارد.

لازم به ذکر است که این ورزش برای کودکان محدودیتی ندارد.

برای انجام دوچرحه سواری حرفه ای به نکات ذیل توجه کنید.

دوچرخه سواری حرفه ای هم همانند هر ورزش حرفه ای دیگر مستلزم رعایت سلسله مراتبی از جمله 1_ گرم کردن با نرمش ملایم 2_ انجام دوچرخه سواری 3_ سرد کردن بدن است.

انجام این کار ها برای دفع فشار وارده به عضلات و درد های عضلانی ضروری است.

چه مدت دوچرخه سواری کنیم؟

مدت انجام این ورزش با توجه به سن، توانایی و آمادگی بدن رابطه مستقیم دارد و با انجام تمرینات مداوم میتوان این توانایی را بالا برد.

مشکلاتی که در طولانی شدن ورزش دوچرخه سواری به چشم می خورد عبارت است از: خستگی عضلات که در نتیجه کار کشیدن زیاد از آنها به وجود می آید و باعث گرفتگی عضلانی یا به ندرت آسیب به الیاف عضلانی همانند کشیدگی یا پارگی عضلات است.

با استفاده از دوچرخه ثابت شما میتوانید در حالی که نشسته اید ورزش کنید و از مزایای این دستگاه حرفه ای بهره مند شوید.

از همین امروز دوچرخه سواری را آغاز کنید و تاثیر شگرف آن را بر زندگی خود ببینید.

سخن پایانی

امیدواریم مقاله تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن برایتان مفید بوده باشد. در صورتی که مایل به خرید دوچرخه با کیفیت و ارزان قیمت هستید میتوانید برای اطلاع از قیمت ها و مشاهده دیگر محصولات به وبسایت طب آسیا مراجعه و یا با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید