اموزشی, دوچرخه ثابت, مقالات

دوچرخه ثابت و اشتباهات رایج هنگام استفاده از آن

دوچرخه ثابت و اشتباهات رایج هنگام استفاده از آن

اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت

ورزش با دوچرخه ثابت یکی از محبوب ترین فعالیت ها برای سوزاندن چربی و تناسب اندام است. با بیشتر شدن انواع رژیم های ورزشی و غذایی و همچنین اهمیت سلامت بدنی برای افراد ، رفتن به باشگاه و استفاده از تجهیزات هوازی بیشتر شده است.

ورزش با دوچرخه از سال های گذشته در بین مردم یک ورزش بسیار محبوب بوده است اما با همه گیر شدن کرونا در سال های اخیر و بیشتر شدن آلودگی هوا رفتن به باشگاه و ورزش در مکان های عمومی کمتر شده است و افراد ورزش در خانه را شروع کرده اند. دستگاه های مناسب برای ورزش های هوازی در خانه مانند دوچرخه ثابت به افراد کمک میکند تا در هر زمان که می خواهند بتوانند ورزش کنند و دیگر نیازی نیس برای ورزش حتما به مکان خاص و یا بیرون از خانه بروند و سلامت بدن خود را حفظ کنند.

 

دوچرخه های ثابت انواع مختلفی دارند انواع دوچرخه های ثابت عبارت اند از :

دوچرخه نشسته یا دوچرخه مبله

دوچرخه های ثابت نشسته و مبله دارای امکانات کمکی و دارای پشتی زین می باشد و افرادی که ناتوانی حرکتی دارند می توانند از این نوع دوچرخه ثابت استفاده کنند. همچنین زین دوچرخه های مبله در حالت افقی قابل تنظیم می باشد و به اندازه ای زانو های فرد به صورت مناسب بر روی دستگاه قرار بگیرد میتوان آن را تنظیم کرد.

تحمل وزن این دستگاه به قدرت شاسی دستگاه بستگی دارد اگر وزن فرد بیشتر از وزن قابل تحمل دستگاه باشد هنگام رکاب زدن دستگاه به لرزش در می آید و این حالت هم برای دستگاه خطرناک است و هم برای فردی که روی دستگاه قرار دارد ممکن است زانو های فرد دچار آسیب شود.

دوچرخه ایستاده

برای کسانی که می خواهند تجربه دوچرخه سواری در فضای بسته را داشته باشند این نوع دوچرخه مناسب می باشد . عملکرد این دوچرخه مانند دوچرخه های معمولی می باشد و می توانید به صورت ایستاده و خم روی دوچرخه قرار بگیرید و رکاب بزنید. زین دوچرخه ثابت پشتی ندارد و همچنین دارای وزن کم و ابعاد کم می باشد که می توانید در خانه و آپارتمان از این وسیله استفاده کنند. این دستگاه عضلات شکمی را به کار میگرد و باعث چربی سوزی زیاد در بدن می شود.

دوچرخه اسپینینگ

این نوع دوچرخه ثابت از گران قیمت ترین و حرفه ای ترین نوع دوچرخه ثابت است که دوچرخه سواران حرفه ای که می خواهند تمرینات خود را در منزل انجام دهند یک گزینه انتخابی مناسب می باشد.

استفاده از دوچرخه ثابت مانند دیگر دستگاه های هوازی اگر به صورت اصولی و درست انجام نشود ممکن است مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند. برای استفاده از دوچرخه ثابت اسپینینگ در باشگاه یا در خانه باید اول اصول صحیح استفاده از دستگاه را آموزش ببینید تا در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت بدن شما دچار آسیب و یا ضربه دیدگی نشود.

در ادامه به چند نکته اشتباه در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت را برسی میکنیم با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت

اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت

  • تنظیم نامناسب صندلی دوچرخه :

قبل از استفاده از انواع دستگاه دوچرخه ثابت (نشسته یا مبله ، ایستاده ، اسپینینگ) شما باید زین دوچرخه را با توجه به اندازه قد خود آن را تنظیم کنید. اگر زین دوچرخه در پایین ترین حالت ممکن باشد و برای اندازه قد شما مناسب نباشد در حین رکاب زدن با جا به جا شدن باسن کشاله ران آسیب میبیند و کبود می شود ، یا برعکس این حالت ممکن است زین دوچرخه به قدری بالا باشد که پاهای شما به سختی به رکاب برسد در این حالت بدن زود خسته می شود و نمیتوانید ورزش را به درستی و کامل انجام دهید.

  • تنظیم نامناسب دسته دوچرخه ثابت :

همانند تنظیم زین دوچرخه که یک اصل مهم در هنگام ورزش است تنظیم کردن دسته دوچرخه یک امر مهم به حساب می آید. دسته دوچرخه ثابت باید به گونه ای تنظیم شود که در راستای زین دوچرخه قرار داشته باشد. اگر زیاد از حد دسته دوچرخه پایین باشد باعث می شود که شما هنگام رکاب زدن برای حفظ تعادل خود باید کمر و سر شانه های خود را گرد کنید به سمت پایین که این امر باعث آسیب به ستون فقرات شما و سرشانه های شما می شود.

اگر این حرکت برعکس باشد یعنی دسته دوچرخه در بالاترین حد خود باشد و تراز بین قد زین و دسته دوچرخه یک سان نباشد باعث بهم خوردن تعادل شما روی دوچرخه می شود و حس ناخوشایندی هنگام ورزش خواهید داشت.

  • تنظیم اشتباه مقاومت دوچرخه ثابت :

هنگام قرار گرفتن روی دوچرخه ثابت برای شروع رکاب زدن باید مقاومت دوچرخه را تنظیم کنید به این صورت که اگر مقاومت در کمترین حالت باشد باعث می شود هنگاه رکاب زدن با سرعت بالا رکاب دوچرخه از زیر پای شما خارج شود و زانو شما به دوچرخه اصابت کند و دچار آسیب شود. حالا اگر مقاومت دوچرخه را به قدری بالا باشد که باعث سخت رکاب زدن فرد شود با توجه به فشار زیادی که به مفاصل وارد می شود و باعث آسیب دیدن مفاصل زانو و کمر می شود.

  • پدال زدن نامناسب :

شاید برخی از افراد هنگام رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت متوجه این شوند که دچار کمر درد شدید شده اند دلیل این کمر درد ها و آسیب ها اشتباه رکاب زدن می باشد و در حین رکاب زدن باید پاها به صورت مناسب روی پدال قرار بگیرد تا هنگام پدال زدن کف پا از پدال جدا نشود اگر پا از پدال جدا شود باعث می شود نیروی خنثی به قسمت باسن و کمر وارد شود که می تواند دلیل کمر درد در فرد باشد.

نکته : هنگام پدال زدن روی دوچرخه های ثابت زانو ها باید در راستای بدن قرار داشته باشد ، بیرون بودن زانو ها یا داخل بودن زانو باعث می شود که فشار زیاد و کاذب به مفصل ها وارد شود و باعث ساییده شدن مفاصل و احساس درد در قسمت زانو و کمر شود.

  • اشتباه در خم کردن آرنج های دو دست به دو طرف :

قرار گرفتن دست ها بر روی دوچرخه ثابت باید به گونه ای باشد که آرنج های دو دست با مچ دست در یک راستا باشد در غیر این صورت فشار به شت بازو وارد می شود که این اشتباه است.

در حین ورزش با دوچرخه ثابت تمرکز روی مرکز بدن فراموش نشود

  • در حین ورزش تمرکز روی مرکز بدن فراموش نشود :

اگر در حین ورزش با دوچرخه ثابت عضلات شما زود خسته می شود باید عضلات مرکز بدن خود منظور عضلات شکمی و میان تنه ای خود را در فعالیت دیگر عضلات بدنی به کار بگیرید. به این صورت که شانه های خود را باید به سمت عقب بکشید و ستون فقرات بدن شما در راستای مناسبی قرار بگیرد تا عضلات شکمی و میان تنه ای هم درگیر شوند تا کمتر احساس خستگی داشته باشید.

  • استفاده از لباس نامناسب :

در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت از شلوار هایی که پایین آنها گشاد هستند استفاده نکنید ممکن است در حین رکاب زدن در بین پدال ها گیر کنند و شلوار پاره شود می توانیددر این مواقع از شلوار هایی که قسمت پایین شلوار تنگ هستند استفاده کنید ولی به این نکته توجه کنید که شلوار حالت کشی داشته باشد تا پاها اذیت نشود و آسیب جدی به مفاصل زانو و کمر وارد نشود.

نکته : استفاده از شلوار های جین و تنگ که حالت کشی ندارند هنگام رکاب زدن روی دوچرخه چون فضای کافی ندارند که مفاصل زانو به راحتی خم و راست شوند باعث فاصله بین مفصل های زانو و کمر می شود و به مرور زمان دچار آسیب های جدی در بدن شما می شود.

شاید با خواندن مطالب بالا این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چگونه هم بدن خود را روی دوچرخه ثابت کنترل کنیم و هم تمرکز روی ورزش داشته باشیم ؟ باید بگم که این هماهنگی بین بدن و ورزش خود به خود با چند بار کار کردن با دوچرخه ثابت ایجاد می شود و بعد از چند بار تمرین به راحتی و با خیال راحت می توانید ورزش کنید و به تناسب اندام دلخواه خود برسید.

یک نکته مهم که باید بدانید این است که برای استفاده از هر گونه دستگاه هوازی باید اول آموزش لازم به آن دستگاه به افراد داده شود و اگر فرد بیماری خاصی دارد باید با مربی خود مشورت کند و بعد با توجه به برنامه ای که به فرد داده می شود تمرینات خود را انجام دهد و یا حتی اگر فرد می خواهد در خانه از دوچرخه ثابت استفاده کند با توجه به فیزیک بدنی خود باید برنامه مخصوص به خود را از مربی دریافت رکند و در خانه تمرینات را به صورت اصولی و درست انجام دهد.

سخن آخر :

افرادی که می خواهند بدنی سالم داشته باشند و به دور از بیماری باشند با انجام ورزش در باشگاه و یا در خانه می توانند سلامتی و اندام دلخواه خود را به دست بیاورند.در این مقاله نقد و برسی هایی راجب انواع دوچرخه های ثابت گفته شد و خب این روزها با وجود بیشتر شدن خرید لوازم ورزشی برای خانه سوالاتی قبل از خرید این وسیله ها در ذهن ایجاد می شود.

اگر می خواهید خرید امن اینترنتی داشته باشید و محصول خود را مستقیم از وارد کننده خریداری کنید و از خدمات 15 ساله و گارانتی 2 الی 5 ساله بهرمند شوید پیشنهاد میکنیم حتما با مشاوران و کارشناسان طب آسیا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید