دوچرخه, مقالات, نقد و بررسی

انواع شانژمان دوچرخه و معرفی بهترین شانژمان ها

انواع شانژمان دوچرخه و معرفی بهترین شانژمان ها

شانژمان چیست ؟

شانژمان یکی از قطعات دوچرخه است که در سیستم دنده نقش مهمی دارد ، کار اصلی شانژمان جا به جایی زنجیر دوچرخه بر روی چرخ زنجیر های جلو و عقب به کمک هدایت کننده هایشان می باشد.

دوچرخه سوار با فشردن دسته دنده که به کمک کابل به شانژمان ها متصل شده است نیروی مورد نیاز برای حرکت دادن هدایت کننده ها را تامین میکند.

چرا تعویض دنده بسیار مهم است ؟

سختی و یا آسانی پدال زدن به تعویض دنده بستگی دارد ، زیرا دنده ها مانند یک افزاینده نیرو در دوچرخه عمل میکنند اگر رکاب ها زیر پای دوچرخه سوار خیلی سفت باشد او نمیتواند به راحتی آن ها را حرکت دهد و اگر خیلی نرم باشند رکاب ها هرز میچرخند.

تعویض دنده جهت تنظیم فشار زیر پای دوچرخه سوار در زمان رکاب زدن می باشد که در مسیر های مختلف صاف ، سر بالایی و سر پایینی فشاری معین و متوسط زیر پای او قرار گیرد.

سه بخش اصلی تشکیل دهنده شانژمان :

1 _ بازوی نگه دارنده بدنه 

وظیفه بازوی نگه دارنده این است که بدنه اصلی شانژمان را ثابت نگه دارد که این کار را توسط یک متصل کننده آلومینیومی که گوشواره نامیده میشود و به بدنه دوچرخه وصل شده است انجام میدهد. سیم تنظیم دنده نیز در این بخش قرار دارد.

2 _ بدنه اصلی

بدنه اصلی از دو باند و دو محور تشکیل شده که وظیفه آن تغییر دنده می باشد و این کار را به کمک یک فنر در داخل بدنه و کشیدگی سیم یا کابل دنده انجام می دهد. بخش اصلی تنظیم دنده و پیچ های تنظیم در این بخش است.

3 _ بازوی پایین ( از دو بخش تشکیل شده )

  1. مفصل فنری ، که وظیقه جمع کردن زنجیر را بر عهده دارد.
  2. چرخ دنده یا دو قرقره ، وظیفه آن هدایت زنجیر بر روی خودرو های مختلف است که حرکت مکانیکی آن باعث تعویض دنده میشود.

روی تمام شانژمان ها دو پیچ تنظیم L و H در کنار هم قرار دارند ، این دو پیج یا بر روی بدنه اصلی قرار دارند و یا بالا و یا قسمت دیگری از بدنه. این دو پیچ به تنظیم شانژمان بر روی بزرگترین و کوچکترین خودرو کمک میکند و بخش عمده ای از تنظیم دنده عقب به تنظیم صحیح این دو پیچ بستگی دارد.

انواع برند شانژمان

انواع برند شانژمان

بیش از یک قرن است که از تولید اولین شانژمان توسط فرانسویان میگذرد اما برند هایی که توانسته باشند این قطعه را با کیفیت مناسب تولید کرده و به بازار ارائه دهند زیاد نیستند. اسرم (Sram) ، کامپانیولو (Campagnolo) و شیمانو (Shimano) سه شرکت پیشتاز و معتبر در عرصه شانژمان دوچرخه هستند که سال هاست در حال رقابت با یکدیگر هستند.

برند ژاپنی شیمانو (Shimano)

شیمانو یک شرکت چند ملیتی ژاپنی است که تولید کننده لوازم دوچرخه می باشد و محصولات خود را به ترتیب کیفیت در ژاپن ، مالزی ، سنگاپور و چین طراحی و تولید میکند. قطعات شیمانو شامل دو گروه اصلی کورسی و کوهستانی میشود.

با اینکه شیمانو نسبت به دو رقیب خود دیر تر وارد بازار دوچرخه شد اما با نوآوری و کاهش هزینه های محصولات با حفظ کیفیت مناسب توانسته از رقیبان خود پیشی بگیرد و سهم بیشتری از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. در 40 سال گذشته شیمانو یکی از محبوب ترین گزینه ها برای انتخاب بهترین شانژمان در بین دوچرخه سواران بوده است.

شیمانو شانژمان های متنوع و متعددی را طراحی و تولید میکند که میتوان گف تقریبا تمام نیاز دوچرخه سواران را در مدل های خود قرار داده است.

همچنین بخوانید : معرفی انواع ترمز دوچرخه

دسته بندی مدل های لوازم شیمانو به ترتیب رده بندی شامل :

کورسی :

  • DURA ACE : این شانژمان نقطه اوج و پدیده ای در بین محصولات شیمانو محسوب میشود ، دارای طراحی پیشرفته می باشد و از مواد سبکی چون آلیاژ فیبر کربن و تیتانیوم ساخته شده است و دنده های مکانیکی در آن حذف شده است و تماما الکترونیکی می باشد.
  • ULTEGRA : این شانژمان دنده های مکانیکی را کنار گذاشته و تماما الکترونیکی شده است و یک سطح پایین تر و ارزان تر از DURA ACE می باشد هر دو در سال 2021 اصلاح شده و 12 سرعته شدند.
  • 105 : شانژمان 105 شیمانو 11 سرعته و مقرون به صرفه می باشد و بر روی بسیاری از دوچرخه های جاده ای موجود در بازار بکار رفته است ، بسیار با دوام است و مورد توجه بسیاری از دوچرخه سواران قرار گرفته است.
  • TIAGRA : شانژمان تیاگرا 10 سرعته و در طراحی فناوری های خود از شیمانو 105 الهام گرفته و به طرز قابل توجهی ارزان تر از شیمانو 105 می باشد.
  • SORA : شانژمان سورا 9 سرعته می باشد و در دوچرخه های سطح پایین یافت می شود ، البته به تازگی با بکار گرفتن فناوری های شانژمان های سطح بالاتر سبب شده اکثرا در زمان دوچرخه سواری احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
  • CLARIS : این شانژمان 8 سرعته و ارزان قیمت است و تعویض دنده ای آسان ، دقیق و سبک را تضمین میکند. با دوام و با کیفیت نیز می باشد.

کوهستان :

در مسیر های کوهستانی ، شرایط مسیر لحظه به لحظه ، از یک پیچ به پیچ دیگر ، به شدت تغییر می کند. دوچرخه سوارانی که در مسیر های کوهستانی به دوچرخه سواری میپردازند که باید در هر لحظه انتظار هر مانعی را داشته باشند و دوچرخه خود را در کسری از ثانیه کنترل کنند.

  • XTR : شانژمان XTR به عنوان اولین گروه دنده الکترونیکی در دوچرخه سواری کوهستان معرفی شد و گران ترین ان ها می باشد ، این شانژمان 12 سرعته است و آلودگی و گل و لای کیفیت آن را مختل نمیکند و عملکرد شیفت آن عالی است. با ارائه بالاترین سطح دقت ، نیازهای سختگیرترین سواران را برآورده می کند. تعویض دنده قطعی HYPERGLIDE+ به شما این امکان را می دهد که در حین تعویض دنده مدام پدال بزنید.
  • SLX : این شانژمان 12 سرعته بوده و از نظر سرعت با شیمانو XTR برابر است ، اما مقرون به صرفه تر می باشد ، به طور کلی از نظر ویژگی ها و عملکرد مانند گروه های رده بالاتر است اما با وزن بیشتر و کیفیت تعویض کمی پایین تر.
  • DEORE : در سال 2020 کاملا بازسازی شد و از مدل 10 سرعته به 11 و 12 سرعته ارتقا داده شد ، شیمانو دئور 12 سرعته تقریبا تمام ویژگی های گروه های رده بالا تر خود را دارد.
  • ALIVIO : شانژمان الیویو 9 سرعته با طبق قامه 3 یا دو در دسترس می باشد که اولین گروه از رتبه بندی شیمانو کوهستانی است که برای افزایش مقاومت از یک طبق قامه دو تکه با براکت پایین خارجی اسفاده میکند.
  • ACERA : شیمانو آسرا 9 سرعته است که می تواند با طبق قامه سه گانه استفاده شود و خودرو با دامنه وسیع تری ارائه دهد ، دارای تعویض سریع با انتقال قدرت عالی است و از اجزای ضد زنگ و مقاوم ساخته شده است.
  • ALTUS : شانزمان آلتوس 9 سرعته با طبق قامه سه گانه است ، بیشتر در دوچرخه های کوهستان سطح پایه پیدا میشود.
  • TOURNY :در سال 2020 بروز رسانی شد که دو دستگاه 6 و 7 سرعته ارائه کرد و همچنین شیفتر ها ، دستگاه های جلو ف طبق قامه و خودرو را نیز بروز رسانی کرد ، با توچه به کاربرد شیمانو تورنی در دوچرخه های تور ف جاده و کوهستان بکار برده می شود.

هر کدام از این ها تعداد دنده های متفاوتی دارند و براساس نوع مصرف تکنولوژی های متفاوتی در ساخت آن ها بکار رفته است.

برند ایتالیایی کامپانیولو (Campagnolo)

برند ایتالیایی کامپانیولو (Campagnolo)

کامپانیولو یک شرکت ایتالیایی تولید کننده قطعات دوچرخه می باشد که در شهر وینچنزا قرار دارد. کامپانیولو قطعات را به صورت یک بسته سازماندهی کرده و تقریبا مجموعه ای کامل از قطعات مکانیکی دوچرخه می باشد. تمام محصولاتش به صورت انحصاری با بالاترین کیفیت در ایتالیا و فقط مخصوص دوچرخه کورسی طراحی و تولید می کند.

مدل های لوازم کامپانیولو به ترتیب رده بندی شامل :

  • CHOROS EPS :  این شانژمان ها مانند شیمانو با باتری و موتور های الکتریکی کار میکند و باتری های آن میتواند هم در خارج بدنه قرار گیرد و هم در داخل زین و لوله زین. موتور های بسیار قدرتمند آن بدون توجه به شرایط تعویض دقیق و موثر را تضمین میکند و در زیر بار های سنگین و گل و لای و خاک هم بخوبی عمل میکند و مشکلی ایجاد نمیشود.
  • SUPER RECORD : شانژمان سوپر رکورد بسیار شبیه رکورد است اما به دلیل اینکه در ساخت اجزایش درجه استفاده از آلیاژ کربن را بالا تر برده بسیار سبک و محکم است و معمولا در گران قیمت ترین دوچرخه های حرفه ای بکار میرود.
  • RECORD : شانزمان رکورد بالاترین سطح درجه کیفیت در پردازش ، فناوری و مواد ردجه یک را دارد و در ساخت آن از بالاترین درجه فیبر کربن و تیتانیوم استفاده شده است و در گران قیمت ترین دوچرخه ها استفاده میشود.
  • CHORUS : این شانزمان 12 سرعته می باشد و در ساخت آن از فیبر کربن و تیتانیوم استفاده شده است ، این شانژمان در جایگاه پایین تری از رکورد قرار دارد و از نظر کیفیتی بین Force و Red از برند اسرم و Ultegra و Dura-Ace از برند شیمانو قرار دارد.
  • ATHENA : اولین شانژمان 11 سرعته برند کامپانیولو است ، رقیب اصلی Force از برند اسرم و Ultegra از برند شیمانو است و قطعات آن از کربن ساخته شده است.
  • CENTAOR : یک شانژمان 10 سرعته بود که در سال 2015 تولید آن متوقف شد و سطح پایین بود اما اولین شانژمانی بود که تمام اجزای آن از کربن ساخته شده بود.
  • VELOS : این شانزمان 10 سرعته است و به طور کامل از الیاز سبک ساخته شده ، با Tiagra و 105 برند شیمانو و Rival برند اسرم در یک جایگاه هستند.

برند آمریکایی اسرم (Sram)

برند آمریکایی اسرم (Sram)

اسرم یک شرکت آمریکایی تولید کننده اجزای دوچرخه است که این کمپانی نیز تمام محصولاتش را انحصارا با کیفیت بسیار بالا در آمریکا تولید میکند. قطعات این برند شامل دو گروه اصلی کورسی و کوهستانی می شود.

مدل های لوازم اسرم به ترتیب رده بندی شامل :

  • RED : این شانژمان بسیار حرفه ای است و در ساخت ان از مواد بسیار سبکی چون آلیاژ فیبر کربن ، تیتانیوم و سرامیک استفاده شده است. از بین بهترین های برند اسرم RED سبک ترین آن هاست.
  • FORCE : این شانژمان 11 سرعته است و فقط طبق قامه دو گانه دارد ، در ساخت آن از آلیاژ کربن استفاده شده است که بسیار سبک می باشد و تنظیمات دنده آن بسیار پیچیده است.
  • RIVAL : این شانژمان در مقایسه با APEX از مواد اولیه سبکی تری ساخته شده در سال 2015 به سیستم 11 سرعته بروز رسانی شد و هدف اصلی در ساخت این مدل رقابت با شیمانو 105 بود که به همین دلیل نام آن RIVAL است به معنای رقیب.
  • APEX : این شانژمان 10 سرعته است و تنوع زیادی در تعداد دنده (بین 11 تا 23 دندانه) را برای خوردوی دوچرخه ارائه میکند به همین دلیل است که اسرم شانژمان های مختلفی با انواع طبق قامه تریپل و بدون افزایش وزن را به بازار ارائه میکند.

به طور کلی اکثر دوچرخه های معتبر دنیا از این برند ها استفاده میکنند ، اما اگر به دنبال یک شانژمان عالی و کار راه انداز با قیمت مناسب و به صرفه میگردید میتوانید از برند های دیگر مثل سایگون ، کارینو ، رددو و سایر برند های متفرقه استفاده کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی شانژمان و انواع برند های شانژمان و ویژگی های هر کدام پرداختیم ، شما میتوانید برای مشاهده ، قیمت و خرید انواع دوچرخه شهری ، کوهستان ، ساحلی با شانژمان های مختلف و سایر وسایل ورزشی به سایت طب آسیا مراجعه نمایید و اگر به راهنمایی نیاز داشتید با مشاوران طب آسیا در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید