مقالات

چگونه می توان زمان واکنش را بهبود بخشید؟ راهنمای جامع

چگونه می توان زمان واکنش را بهبود بخشید؟ راهنمای جامع

زمان واکنش هر فرد در مواجه با سوانح گوناگون بسیار متفاوت است. جالب است بدانید که زمان واکنش بدن را میتوان با تمرینات چابکی تقویت کرد. زمان واکنش ارتباطی بین مغز و اندام محیطی بدن است که باید در کسری از ثانیه به تهاجم های ناگهانی، بدن واکنش دهد. آیا میدانید راه های بهبود زمان واکنش چیست؟ آیا عواملی که در زمان واکنش نقش دارند را میشناسید؟ چه ورزش هایی زمان واکنش را تقویت میبخشند؟ کارشناسان ما در طب آسیا قصد دارند، اطلاعات بیشتری در مورد زمان واکنش و میانگین زمان واکنش برای چابکی بیشتر را مورد بررسی قرار دهند. پس با ما همراه باشید.

چگونه می توان زمان واکنش را بهبود بخشید؟

زمان واکنش یک اصل مهم است که در تمرینات و امادگی جسمانی به ان توجهی نمیشد، اما امروزه یکی از مهترین ترین مواردی است که کارشناسان و مربیان ان را در راستای کار تخصصی خود قرار دادند.

این اصل یکی از عنصر های مهم در همه ورزش ها میباشد و ارتباط نزدیکی با عملکرد ذهن و قدرت دارد. زمان واکنش تا حدی تحت تأثیر ژن ها و سن و سال است، جالب است بدانید شما به راحتی میتوانید آن را بهبود ببخشید.

نحوه بهبود زمان واکنش، دقیقا همان چیزی است که در این مقاله روی آن تمرکز خواهیم شد.

زمان واکنش در ورزش به سرعت واکنش یک بازیکن به یک محرک خارجی را گویند. در یک رشته ورزشی، یک محرک می تواند هر چیزی باشد، از اقدامات سایر بازیکنان گرفته تا دستورات مربی، یکی از انواع محرک ها در دوی میدانی صدای تپانچه استارت است و در بازی های راکتی، سرویس حریف محرک است.

سرعت واکنش و چابکی یک ورزشکار به این محرک ها تا حد زیادی شانس برد یا باخت او را تعیین می کند.

  • شما ورزش بوکس حرفه‌ای را در نظر بگیرید : واکنش فقط یک میلی‌ثانیه سریع‌تر یا دیرتر باشد می‌تواند نتیجه بازی را تغییر و حتی موجب صدمات جدی شود.

 

ما همچنین نکاتی را در مورد نحوه محاسبه زمان واکنش و لیستی از تمرینات زمان واکنش برای کمک به چابکی شما گرد آوری کردیم.

میانگین زمان واکنش چقدر است؟

ورزشکاران برای موفقیت در هر رویداد ورزشی باید سریعتر از رقبای خود باشند. گرچه چابکی بسیار مهم است اما اگر مهارت های لازم را نداشته باشید کمک چندانی به شما نخواهد کرد، اما هر چقدر زمان واکنش بالاتر باشد سطح و لول ورزشکار بالاتر میرود و این بسیار مهم است.

عموما ورزشکارانی که سریعتر واکنش نشان می دهند زمان بیشتری برای تصمیم گیری صحیح و اجرای اقدامات لازم در زمین دارند.

میانگین زمان واکنش بر اساس ورزش ها

میانگین زمان واکنش مورد نیاز بین ورزش های مختلف متفاوت است. به این دلیل که پاسخ‌های سریع‌تر از نظر فنی در انواع خاصی از ورزش‌ها بسیار مهم‌تر از سایر ورزش‌ها هستند.

میانگین زمان واکنش چقدر است؟

  • فوتبال

افزایش جنبه های فنی و فیزیکی در فوتبال باعث شده است که بازی مدرن سریعتری نسبت به بقیه رشته ها داشته باشد. بازیکنان اگر بخواهند در سطح بالایی باشند مجبور هستن سرعت عمل و چابکی بالایی داشته باشند.

سرعت در فوتبال به پنج دسته کلی تقسیم می شود : تصمیم گیری سریع ، سرعت پیش بینی بالا ، سرعت واکنش ، سرعت پاها و چابکی و مهارت بالا

سرعت واکنش در فوتبال به مدت زمانی که بازیکن به اقدامات دیگر بازیکنان پاسخ دهد گفته میشود. مهارت حرفه ای در بازی با توپ یک چیز است و توانایی واکنش فوق سریع یک چیز دیگر پس سرعت واکنش رابط بین همه توانایی های محسوب میشود.

بازیکنان فوتبال معمولاً 0.3 ثانیه فرصت دارند تا به اقدامات دیگر بازیکنان واکنش نشان دهند، سرعت واکنش برای دروازه بانان حیاتی است. اما سایر بازیکنان علاوه بر چابکی و واکنش سرعتی باید تمام طول بازی روی توپ گیری تمرکز کنند.

  • بسکتبال

زمان واکنش بالا و چابکی در ورزش بسکتبال مهمترین استراتژی است که توسط بازیکنان نخبه برای افزایش موفقیت خود در بسکتبال استفاده می شود. واکنش سرعتی برای همه جنبه های بازی حیاتی است، از شوت زدن گرفته تا پاس، دریبل، ریباند و دفاع

زمان واکنش در بسکتبال به تفاوت بین پاس خوب و توپ ربایی توسط حریف سرعتی و تهاجمی را گویند. این پارامتر هنگام تعامل با سایر بازیکنان بسیار اهمیت دارد.

در NBA، بازیکنان فقط 24 ثانیه فرصت دارند تا یک شوت بزنند یا داخل سبد میرود و یا نه ، قانون ساعت شوت بازیکنان را ملزم می‌کند که تلاش بیشتری برای ضربه زدن یا پاس دادن توپ به هم تیمی خود را داشته باشند.

سرعت واکنش اکثر بسکتبالیست ها به طور متوسط ​​0.2 ثانیه است. اما بازیکنانی که از نظر روحی و جسمی در سطح بالایی هستند اغلب تا 0.15 ثانیه واکنش نشان می دهند.

  • بوکس

آموزش زمان واکنش یکی از مهم ترین مولفه های یک بوکسور موفق محسوب می شود. این در حالی است که مجموعه‌ای از مهارت‌های دیگر وجود دارد که به مبارزان شما در رینگ برتری می‌دهد، همه حرکات تهاجمی و تدافعی در بوکس به رفلکس‌های سریع و زمان‌های واکنش سریع ختم می‌شود.

صرف نظر از مهارت آنها، مبارزان آهسته تر مانند MMA و بوکس همیشه توسط بازیکنانی که می توانند سریعتر ضربه بزنند، مغلوب میشوند. اگر حریف بتواند بدون وقفه و با سرعت و تکنیک مشت بزند شانس برد بیشتری دارد. دقیقاً به همین دلیل است که مربیان تکنیک های آموزشی منحصر به فردی را برای زمان واکنش ابداع کرده اند.

میانگین زمان واکنش در بین بوکسورهای آماتور 0.6+ ثانیه است. و برای مبارزان حرفه ای این توانایی تا 0.20 ثانیه سریع‌تر انجام میشود تا از ضربات مرگبار جلوگیری کنند.

  • هاکی

در یک ورزش پر هرج و مرج روی یخ مانند هاکی، توانایی واکنش بسیار بالا و سریع از اهمیت بالایی برخوردار است. هاکی اغلب به عنوان بازی ای انتخاب می شود که به سریع ترین زمان واکنش نیاز دارد. و این کاملا درست است، بازیکنان باید دائماً به سمت توپی بچرخند که با سرعت بیش از 100 مایل در ساعت در حال حرکت است.

  • همانطور که گفته شد، بازیکنان باید زمان واکنش بی عیب و نقصی داشته باشند. در غیر این صورت، آنها بازیکنان خوبی نبودند.

میانگین زمان واکنش در هاکی بین 177/0 تا 204/0 ثانیه است. در حالی که همه بازیکنان باید سریع باشند، دروازه‌بان‌ها باید بالاترین زمان عکس‌العمل را داشته باشند، زیرا آنها به توپی که با سرعت بسیار بالا در حال پرواز است باید واکنش نشان دهند، و این در حالی است که همگی لباس محافظ 50 پوندی بر تن دارند.

تمرینات تیمی و حتی شریک خاص برای بهبود زمان واکنش در هاکی تاثیر زیادی دارد.

  • سافت بال و بیسبال

یک توپ بیسبال با سرعت 90 مایل در ساعت که از فاصله 55 فوتی پرتاب می شود به سرعت واکنش حدود 0.44 ثانیه نیاز دارد.

در مقایسه، یک توپ سافت بال با سرعت 70 مایل در ساعت که در فاصله 37 فوتی از رها می شود، به 0.35 ثانیه برای ضربه زن نیاز دارد.

این بدان معنی است که شما  20 درصد زمان واکنش بیشتری باید داشته باشد.

در مجموع، هر دو ورزش به سرعت واکنش فوق العاده بالایی نیاز دارند. بازیکنانی که می توانند حرکت توپ را تشخیص دهند در بیس بال یا سافت بال به راحتی توسط پیشاهنگان مورد توجه قرار می گیرند و به بازیکنان بزرگ و پرطرفداری تبدیل میشوند.

متوسط ​​زمان واکنش بر حسب سن چه مقدار است؟

سریعترین زمان عکس العملی که برای انسن تاکنون ثبت شده است 0.101 ثانیه است، اما مردم به محرک های خارجی با سرعت متوسط  0.25 ثانیه واکنش نشان می دهند. این نشان می‌دهد که انسان‌ها تقریباً یک ربع ثانیه طول می‌کشند تا نسبت به اتفاقی که در محیط شان رخ می‌دهد واکنش فیزیکی نشان دهند.

تحقیقات زیادی برای تعیین تأثیر پیری بر زمان واکنش انسان در حال انجام است. تحقیقات در بین جوانان در رده سنی 20 تا 30 سال، نشان می دهد که زمان واکنش مغز در 24 سالگی به اوج خود می رسد.

این مطالعه همچنین خاطرنشان می کند که زمان واکنش شروع به کاهش 4-10 میلی ثانیه در سال پس از آن را دارد. این بدان معناست که یک بازیکن 34 ساله تا 100 میلی ثانیه کندتر از یک بازیکن 24 ساله است.

یک یافته مهم توسط همین مطالعه نشان میدهد که بازیکنان با تجربه مسن‌تر زمان‌های واکنش سریع‌تری نسبت به جوانان داشتند. محققان استدلال کردند که این تفاوت می تواند ناشی از عادات خوب باشد، مانند خواب باکیفیت و خوب غذا خوردن، همراه با انرژی بیشتر و میل به بهتر شدن

متوسط ​​زمان واکنش بر حسب سن

بهترین تمرینات برای بهبود زمان واکنش

ورزشکاران افسانه ای مانند محمد علی، آکانی سیمبین و لوئیس همیلتون بارها و بارها ثابت کردند که زمان واکنش بی عیب و نقص برای یک قهرمانی بزرگ بسیار مهم است. و اگرچه زمان واکنش تا حدی ژنتیکی است، اما ورزشکاران حرفه‌ای مشهور نیز تأیید کرده‌اند که می‌توان آن را از طریق فعالیت‌های زمان واکنش مختلف توسعه و بهبود بخشید.

چگونه بازیکنان زمان واکنش را میتوانند بهبود بخشند؟

انجام منظم این تمرین راهی عالی برای افزایش زمان واکنش، چابکی و مهارت های تصمیم گیری است. این حرکات علاوه بر افزودن کاردیو به برنامه تمرینی بازیکن، عضلات پایین تنه را نیز تحریک می کند.

بهترین تمرینات برای بهبود زمان واکنش

راه اندازی و اجرا

6 چراغ آموزشی واکنش Blazepod را در دایره ای با قطر 5-6 قرار دهید.
یکی از بلیزپد هارو را به عنوان پایه اصلی تنظیم کنید،
برای شروع، کاربر باید خارج از دایره در نزدیکی پایه اصلی بایستد.
وقتی یک بلیزپد در اطراف روشن می‌شود، بازیکن به دور دایره می‌چرخد تا به آن ضربه میزند.
برای مدتی چرخه را تکرار کنید.
مدت زمان پیش فرض در هر چرخه 30 ثانیه است، اما می توان آن را از 10 ثانیه تا یک ساعت سفارشی کرد. برنامه Blazepod همچنین به بازیکنان اجازه می‌دهد تا نحوه عملکرد بیلزپد ها را در طول فعالیت تنظیم کنند.

  • پرش های جانبی با مانع

پرش های با مانع یک تمرین برای تمام بدن است که به ثبات، تعادل و هماهنگی بالایی نیاز دارد. هنگامی که این تمرینات با بلیزپدهای آموزشی همراه می شوند، یک راه عالی برای ایجاد واکنش های سریع در انواع ورزش ها را ارائه می دهد.

پرش های جانبی با مانع

راه اندازی و اجرا

با قرار دادن پنج مانع میدانی کم ارتفاع در یک خط به فاصله نیم متر از هم شروع کنید.
هر دو مانع، یک بلیزپد را در حدود نیم متر خارج از خط موانع قرار دهید.
بازیکن بین دو مانع رو به بلیزپد می ایستد.
هنگامی که یکی از بلیزپدها روشن می شود، بازیکن با هر دو پا به پهلو از روی موانع می پرد تا به بلیزپد برسد. پخش کننده نور را خاموش می کند (ضربه زدن) و به دنبال روشن شدن بلیزپد بعدی است.
این کار را تا پایان چرخه تکرار کنید.
برنامه Blazepod به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با تنظیم مدت زمان فعالیت و نحوه خاموش شدن بلیزپدها، این تمرین را در سطح بالای تجربه خود سفارشی کنند.

  • ISO SPRINT

بیش از ده مزیت تمرینات ایزومتریک از بهبود استقامت تا استقامت بالا و افزایش قدرت عضلانی را شامل می شود. با افزودن اپلیکیشن Blazepod و پادها به تمرینات، دوی سرعت ISO به لیست تمرین‌هایی برای زمان واکنش اضافه می‌شود که بازیکنان را به چالش می‌کشد و آموزش می‌دهد تا به محرک‌های مرتبط با ورزش واکنش سریع تری نشان دهند.

راه اندازی و اجرا

بلیزپد را با چسباندن آن به آینه، دیوار، قاب یا میله در ارتفاع شانه تنظیم کنید.
بازیکن با ایستادن در حالت اسکوات ایزومتریک پنج متری رو به بلیزپد شروع می کند.
وقتی بلیزپد روشن می شود، حرکت انفجاری کاربر اغاز میشود تا در سریع ترین زمان ممکن آن را بیرون بیاورد.
پس از بیرون کشیدن آن، کاربر به موقعیت شروع باز می گردد و بسته به آخرین رنگی که بیرون زده شده است، نگه داشتن ایزومتریک بعدی را انجام می دهد.
به طور پیش فرض، فقط دو رنگ وجود دارد. رنگ اول نیاز به یک اسکوات ایزومتریک و رنگ دوم نیاز به یک پلانک دارد.
برای مدت چرخه را تکرار کنید.
مانند سایر تمرینات در برنامه Blazepod، دکمه «سفارشی» و چندین گزینه دیگر برای چالش بیشتر وجود دارد. اگر تعداد ورزشکاران بیشتری برای تمرین کردن وجود دارد، رنگ‌های بیشتری اضافه کنید.

راه اندازی و اجرا ست تمرينات واکنش سریع BlazePod

  • چالش تمرکز KO

یکی از بهترین گزینه ها برای تمرین واکنش بازیکنان هنرهای رزمی، KO Focus Challenge، است که توانایی بازیکن در تصمیم گیری سریع را به چالش میکشد. این تمرین به آنها آموزش می دهد که چگونه تمرکز کنند و به تغییرات محیطی واکنش سریع تری نشان دهند. همچنین قدرت و چابکی را افزایش می دهد.

راه اندازی و اجرا

برای بستن شش چراغ آموزش واکنش Blazepod دور کیسه بوکس از تسمه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که همه بلیزپدها از یک طرف کیسه به راحتی قابل مشاهده هستند.
از بازیکن دیگری بخواهید کیسه بوکس را محکم بگیرد تا با هر ضربه تاب نخورد.
در وضعیت خوبی رو به کیسه بوکس بایستید.وقتی یک بلیزپد به رنگ بازیکن روشن می‌شود، بدون برخورد با رنگ‌های حواس‌پرت کننده، در عرض یک ثانیه به آن ضربه بزنید.
این کار را در طول چرخه یا تا زمانی که به طور تصادفی رنگ های دیگر را از بین بردید، تکرار کنید.

  • واکنش های متمرکز

این یک تمرین سرگرم کننده و ساده برای تمرین مغز است که به بهینه سازی تمرکز، تصمیم گیری و زمان واکنش شما کمک می کند.

راه اندازی و اجرا

از چهار پد نور Blazepod برای ایجاد یک مربع یک متری روی دیوار، آینه یا پنجره استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که مرکز مربع در سطح چشم است.
نزدیک مربع بلیزپدها بایستید و به مرکز آن خیره شوید.
هنگامی که بلیزپدها روشن می شوند، بازیکن در 1.5 ثانیه یا کمتر از این زمان باید به رنگهای خود ضربه بزنند. بازیکن ها باید هوشمندانه عمل کنند که به رنگهای دیگر ضربه نزنند.
تا پایان این چرخه را ادامه دهید.
وقتی صحبت از نحوه بهبود زمان واکنش می شود، مهم است که به یاد داشته باشید که فقط با یک بار تمرین به هدف خود نخواهید رسید و باید تمرینات منظمی داشته باشید. بازیکنان باید تمرینات مربوط به زمان واکنش را به طور منظم و پیوسته انجام دهند تا حداکثر بازدهی را برایشان داشته باشد.

برای افزایش زمان واکنش به کمک نیاز دارید؟

چراغ های آموزشی Blazepod Flash-Reflex شما را در این امر یاری خواهند کرد. بیش از هزاران تمرین برای تمامی رشته ها که میتواند سطح چابکی شما را 100 در 100 افزایش دهد.

نحوه محاسبه زمان واکنش

در مورد نحوه محاسبه زمان واکنش چندین پیشنهاد برای شما وجود دارد که در طب آسیا انها را معرفی خواهیم کرد. یکی از روش های رایج، تست رها کردن خط کش است.

در این روش، شخص A بازوی خود را در حالی که انگشت شست و سبابه را دراز کرده روی زمین قرار میگیرد و شخص B یک خط کش 30 سانتی متری را نگه می دارد به طوری که انتهای ان 0 سانتی متر درست در بالا و بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار گیرد. شخص B بدون اخطار خط کش را رها می کند و شخص A باید هر چه سریعتر آن را بین انگشت شست و اشاره بگیرد.

نقطه ای که شخص A خط کش را می گیرد (نزدیکترین حالت ثبت) یادداشت می شود.به یاد داشته باشید محاسبات از پایین انگشت شست تخمین زده می شود.

از جدول زیر برای تبدیل محاسبات زمان واکنش در ثانیه استفاده کنید.

نحوه محاسبه زمان واکنش ست تمرينات واکنش سریع BlazePod

اندازه گیری زمان واکنش با استفاده از BLAZEPOD

Blazepod با استفاده از برنامه ان (این برنامه در فروشگاه Google Play و App Store موجود هست) میتوانید سطح چابکی شما و کاراموزان را تخمین بزند این برنامه برای اندازه گیری زمان واکنش با دقت بالا ارائه شده و از تمرینات دقیق برای به چالش کشیدن ورزشکاران استفاده می کند.

این برنامه همچنین شامل داده‌های دقیق و ذخیره‌سازی نتایج است که به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد کاراموزان خود را تجزیه و تحلیل کنید.

اندازه گیری زمان واکنش با استفاده از BLAZEPOD

نتیجه

تا حد زیادی، زمان واکنش در ورزش های مختلف به مهارت‌ مربوط میشود در بسیاری از ورزش ها، اگر بازیکن به اندازه کافی سریع نباشد تا اقدامات لازم را انجام دهد، ماهر بودن شخص معنای زیادی ندارد.

بنابراین، علاوه بر بالا بردن سطح استراتژی‌ها و مهارت‌ها باید تمرکز روی تمرین و زمان واکنش را از یاد نبرد.

سوالات متداول

سه چیز که می تواند زمان واکنش را بهبود ببخشد چیست؟

چندین راه اثبات شده برای بهبود زمان واکنش وجود دارد : همیشه بدن خود را اماده نگه دارید، تمرینات و بازی‌های مربوط به زمان واکنش را به طور منظم انجام دهید و خوابی با کیفیت داشته باشید.

چرا واکنش های من اینقدر کند است؟

واکنش کند با عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، نوع شخصیت، اعتیاد به الکل،اعتیاد به دخانیات و آمادگی جسمانی مرتبط است.

زمان واکنش در چه سنی سریعتر است؟

مطالعه ای در مورد تأثیرات پیری بر زمان واکنش نشان داد که اکثر افراد در سن 24 سالگی بهترین چابکی را دارند.

سریع ترین زمان عکس العمل ثبت شده انسان چقدر است؟

سریع ترین زمان عکس العمل انسانی که تا به حال ثبت شده است 0.15 ثانیه است. میانگین واکنش انسان ها 0.25 ثانیه است.

چگونه زمان واکنش را اندازه گیری کنیم؟

استفاده از برنامه Blazepod روش قابل اعتمادی برای اندازه گیری زمان واکنش میباشد.

کلام آخر

در این مقاله با موارد و تمریناتی که بر بهبود زمان واکنش موثر هستند آشنا شدید و دانستید که زمان واکنش یه عوامل مختلفی بستگی دارد. شما میتوانید برای بهبود زمان واکنش بدن از تجهیزات ورزشی چون انواع تردمیل اعم از تردمیل خانگی و تردمیل باشگاهی،اسکی فضایی، دوچرخه ثابت،الپتیکال و ایربایک استفاده کنید. تمرین کردن بر روی این تجهیزات در بهبود زمان واکنش بدن بسیار موثر است. برای مشاهده و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت طب آسیا مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی طب آسیا با بیش از ده سال سابقه فروش تجهیزات ورزشی شرایط خرید اقساطی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. برای اطلاع بیشتر از شرایط خرید با مشاورین ما در طب آسیا تماس حاصل فرمایید یا نظرات خود را کامنت کنید.

خرید ست تمرينات واکنش سریع BlazePod

 

با ست تمرينات واکنش سریع BlazePod طب آسیا اشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید