اموزشی, مقالات, نقد و بررسی

فواید و ضررهای تردمیل و الپتیکال برای افراد مبتلا به آرتروز زانو

فواید و ضررهای تردمیل و الپتیکال برای افراد مبتلا به آرتروز زانو

فواید و ضررهای تردمیل و الپتیکال برای افراد مبتلا به آرتروز زانو

اگر دچار آرتروز زانو هستید، تردمیل میتواند گزینه خوبی برای تمرین های موثر و ایمن باشد. البته قبل از هر تمرینی باید نیازهای خاص و سطح مهارت‌تان را مشخص کنید.

تاثیر تردمیل و الپتیکال روی آرتروز زانو

پژوهش ها در زمینه تاثیرات ورزش روی آرتروز زانو نشان می دهد ورزش متوسط، مانند پیاده روی بوسیله تردمیل یا تمرین با الپتیکال ، فواید بیشماری برای آرتروز زانو دارد بدون اینکه باعث پیشرفت بیماری یا بدتر شدن آن شود.

بر اساس گزارشی از دفتر پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت ایالات متحده آمریکا، اگر افراد مبتلا به آرتروز زانو تنها 150 دقیقه در هفته فعالیت و تحرک بدنی داشته باشند، نتایج چشمگیری در کاهش درد، بهبود عملکرد فیزیکی، کیفیت زندگی و سلامت روان داشته باشند.

همچنین در تحقیقات اخیر نشان داده شد افرادی که بیش از سه روز در هفته و کمتر از دو ساعت در روز ورزش سبک انجام می‌دهند نسبت به افرادی که اصلاً ورزش نمی‌کنند، دارای غضروف زانوی سالمتری می‌باشند.

تاثیر ورزش روی آرتروز زانو

یک تمرین قلبی سبک می تواند به روش های زیر به زانوهای مبتلا به آرتروز کمک کند :

افزایش خون‌رسانی به غضروف و رساندن مواد مغذی برای حفظ سلامت غضروف
تقویت عضلات اطراف زانو که باعث کاهش فشار روی مفصل و در نتیجه کاهش ساییدگی غضروف می شود
سریع‌تر شدن روند کاهش وزن، که فشاررا بر روی زانوهای شما کاهش می دهد

تردمیل یا الپتیکال ؟ کدام یک برای آرتروز زانو بهتر است؟

تردمیل یا الپتیکال ؟ کدام یک برای آرتروز زانو بهتر است؟

تردمیل و الپتیکال دوتا از محبوب‌ترین دستگاه‌های ورزشی هستند که این روزها مردم در باشگاه‌ها یا هوم‌جیم‌ها از آنها استفاده می‌کنند، اما اینکه کدام یک برایتان انتخاب بهتری می‌باشد کمی مشکل است. مخصوصا اگر مبتلا به آرتروز زانو هستید.

تردمیل و الپتیکال ، هردو کارکرد مشابهی دارند و برای ورزشکار حرکات دویدن یا راه رفتن را شبیه سازی می‌کنند. روی تردمیل ، درحالیکه در زیر پاهایتان تسمه تردمیل حرکت می‌کند، می‌دوید یا راه می‌روید ولی در الپتیکال پاهایتان را روی جایگاه‌های مخصوصی قرار داده و تحت یک الگوی بیضی شکل آنهارا حرکت می‌دهید.

هر دو دستگاه مزایا و معایبی دارند بنابراین بهترین راه این است که هردوی آنها را آزمایش کنید و ببینید بدنتان در برابر تمرین با آنها چه واکنشی خواهد داد.

مزایای و معایب تردمیل

مزایای و معایب تردمیل

برای دویدن یا پیاده‌روی سریع، تردمیل در مقایسه با الپتیکال می‌تواند فشار بیشتری به زانوهای شما وارد کند. اما برای راه رفتن عادی، تردمیل فشاری مشابه با الپتیکال به زانوها شما وارد می‌کند. تردمیل برای افراد مبتدی کاربرپسندتر بوده و کار با آن راحت تر است. همچنین تاثیر بهتری در افزایش تراکم استخوان دارد.

مشکلات زمانی رخ می‌دهد که شما تمایل داشته باشید شدت تمرین خود را افزایش دهید. هنگامی که سرعت تردمیل را افزایش می دهید، در معرض خطر فشار بیشتر بر روی زانوهای خود قرار می گیرید که ممکن است باعث افزایش درد و سوزش در مفاصل زانوها شود.

نکات مهم در هنگام استفاده از تردمیل

نکات مهم در هنگام استفاده از تردمیل در افراد مبتلا به آرتروز زانو

اگر قبلاً هرگز از تردمیل استفاده نکرده اید، از یک متخصص ورزش یا مربی برای نمایش یا کمک بخواهید. قبل از پا گذاشتن روی دستگاه، مطمئن شوید که می‌دانید کلید روشن/خاموش کجاست، چگونه با کنترل‌ها کار کنید و چگونه از گیره یا کلید خاموش‌کننده اضطراری استفاده کنید.

هرگز هنگام حرکت کمربند پایتان را روی تردمیل نگذارید یا از آن خارج نشوید. کفش مناسب برای ورزش هوازی بپوشید. اگر تردمیل قابلیت تنظیم شیب دارد، کمی درجه را بالا ببرید. تحقیقات نشان می دهد که درجه شیب 3 درصد می تواند شوک وارده به پاها و زانوها را تا 24 درصد کاهش دهد.با این حال، درجه شیب بیش از 3 درصد می تواند اثر معکوس داشته باشد و باعث افزایش فشار روی مفاصل شود.

مزایا و معایب الپتیکال

مزایا و معایب الپتیکال

هنگام استفاده از الپتیکال، هر پا روی یک جایگاه مخصوص قرار می‌گیرد و با الگویی بیضوی شکل حرکت می‌کنند. این حرکت بدون ضربه به شما این امکان را می دهد که شدت تمرین خود را بدون افزایش فشار روی مفاصل افزایش دهید.

برخی از الپتیکال ها مجهز به دسته هایی هستند که همراه قسمت پایین بدن حرکت می کنند. این کار عضلات بازوها، سینه و شانه ها درگیر می کند و باعث می شود بدن کالری بیشتری بسوزاند. اکثر الپتیکال ها به شما اجازه می‌دهند به صورت معکوس رکاب بزنید، که باعث تقویت گروه‌ عضلات مختلف در ساق پا می‌شود.

برای افراد مبتدی، یادگیری تمرین با الپتیکال دشوار است و ممکن است استفاده از آنها سخت باشد. همچنین آنها مانند تردمیل تاثیری در افزایش تراکم استخوان ندارند.

نکات مهم در هنگام استفاده از الپتیکال

نکات مهم در هنگام استفاده از الپتیکال برای افراد مبتلا به آرتروز زانو

از آنجایی که استفاده از الپتیکال می تواند دشوارتر از تردمیل باشد، ضروری است که قبل از کار با آن، یک ویدیوی آموزشی جهت یادگیری استفاده از کنترل اگر از الپتیکال ها شناخت کمی دارید، ممکن است بخواهید در ابتدا از گرفتن دسته های بازوی متحرک خودداری کنید.

اکثر دستگاه ها مجموعه‌ای از دسته‌های ثابت دارند که استفاده از آن‌ها آسان‌تر است. و اگر چند گزینه برای انتخاب دارید، الپتیکال هایی را انتخاب کنید که سکوهای پای پهن‌تری دارند. این دستگاه ها به شما این امکان را می دهند که وضعیت خود را برای تعادل بهتر و فشار کمتر بر مفاصل خود تنظیم کنید.

نتیجه نهایی

در صورت استفاده صحیح، هم تردمیل و الپتیکال می توانند گزینه های تمرینی ایمن و موثری برای افراد مبتلا به آرتروز زانو باشند. بسته به نیازهای خاص و سطح مهارت شما، ممکن است یکی بیش از دیگری برای شما مناسب باشد.

اگر به تازگی با الپتیکال ها آشنا شده‌اید یا در معرض خطر ابتلا به آرتروز زانو هستید، تردمیل می‌تواند انتخابی بهتر برای ورزش ایمن و ارتقای سلامت استخوان‌ها باشد.

مهمتر از همه، به بدن خود گوش دهید. اگر در یک دستگاه زانودرد را تجربه کردید، به سادگی دیگری را امتحان کنید. اگر هر دو گزینه باعث ناراحتی و درد در مفاصل شما می شود، گزینه های ورزشی سبک ترمانند دوچرخه ثابت یا ایروبیک در آب را امتحان کنید.

صرف نظر از اینکه از چه تجهیزات ورزشی‌ای استفاده می کنید، همیشه قبل از شروع یک برنامه تناسب اندام جدید‌، با پزشک خود مشورت کنید. اگر آرتریت شما شدید است، استفاده از تردمیل ممکن است بسیار سخت، دردناک یا حتی خطرناک باشد.

به یاد داشته باشید، بدترین کاری که می توانید برای زانوهای آرتروز خود انجام دهید این است که ورزش را به طور کامل کنار بگذارید. قبل از تسلیم شدن، با پزشک خود در مورد راه هایی صحبت کنید تا برنامه ورزشی مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.

شما میتوانید برای مشاوره و یا خرید با کارشناسان طب آسیا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید