سبک زندگی, مقالات, ورزش و سفر

کفش مناسب برای سفر را چگونه انتخاب کنیم؟

کفش مناسب برای سفر را چگونه انتخاب کنیم؟

کفش مناسب برای سفر را چگونه انتخاب کنیم؟

کفش پیاده‌روی مناسب سفر همواره یکی از دغدغه‌های اصلی  همه افراد است که راهی مسافرت‌های طولانی یا حتی کوتاه  هستند. جدا از این‌که راهی چه نوع سفری هستید، خواه یک منطقه‌ی ساحلی آرام برای رفع خستگی یا یک منطقه‌ی شهری با پیاده‌روی‌های طولانی، محافظت از پاهایتان در هنگام راه رفتن یکی از مهم‌ترین وظایف شما به حساب می اید!‌

ایجادکوچک‌ترین مشکل در یک یا هر دو پا می‌تواند لذت سفر را از بین ببرد و شما را تبدیل به فردی ساکن و بدون حرکت کند. انتخاب کفش‌های نامناسب ممکن است باعث زدگی، تاول، بریدگی یا حتی مشکلاتی بیشتر مانند آسیب انگشت‌ها یا مچ پاهای شما شود.

به همین منظور کارشناسان طب اسیا در این مقاله 6 پیشنهاد برای داشتن کفش مناسب برای سفر به شما ارائه خواهند داد.یکی از مهم‌ترین کارهای ما پیش از برنامه‌ریزی مسافرت، باید انتخاب کفش راحت برای سفر باشد. پزشکان پیشنهادهای مختلفی برای انتخاب کفش‌های مناسب دارند.

قبل از سفر باید کفش‌هایتان را از چند نظر بررسی کنید تا بتوانید در طول مسافرت هر قدر که دلتان خواست راه بروید و نگرانی بابت آسیب رسیدن به پاهایتان نداشته باشید.

6 پیشنهاد برای داشتن کفش مناسب برای سفر

1. از کفش جدید استفاده نکنید

اگر به تازگی کفش جدیدی خریده اید که تا به حال آن را نپوشیده‌اید، پیشنهاد میشود در سفر از کفش جدید خود استفاده نکنید. اجزای به کار رفته در کفش‌های نو ممکن است به خاطر خشکی و عدم انعطاف به پاهای شما آسیب برسانند.

ازطرفی به خاطر عدم تجربه‌ای که که در پوشیدن کفش‌های جدیدتان دارید ممکن است اندازه یا راحتی آن‌ها مطابق با تصورات شما نباشد و همین نکته‌ها کافی است تا خرید جدید شما کفش مناسب سفر محسوب نشود. استفاده از کفش باعث نرم شدن اجزای به کار رفته در آن و در اصطلاح عام باعث «جا باز کردن» آن می‌شود.

اغلب ما خاطرات ناخوشایندی از زدگی یا حتی زخم شدن پشت یا انگشتان پا در زمان پوشیدن کفش‌های جدیدمان داریم.

اکثری از پزشکان بر این باورند که کفش جدید را اصلا نباید پوشید و پروسه‌ی نرم شدن کفش جدید باید با چیزی غیر از پاهای صاحب کفش انجام شود! تکه روزنامه‌های مرطوب و مچاله،یا تکه‌های پارچه می توانند این کار را انجام دهند.

اما بهتر از همه‌ی موارد گفته شده قالب‌های کفش آماده‌ای است از قدیم وجود داشته‌اند. این قالب‌ها علاوه بر آماده کردن کفش‌ها برای استفاده‌ی روزانه، می‌توانند فرم و ظاهر کفش را هم برای وقت‌هایی که استفاده نمی‌شوند به خوبی حفظ نمایند. به یاد داشته باشید که کفش‌های جدید در اکثری از اوقات هم‌سفرهای خوبی برای شما نیستند.

2. کفش متناسب با مقصد را انتخاب کنید

همان‌طور که هیچ‌وقت برای سفر به مناطق استوایی نیاز به برداشتن پالتو و شال‌گردن نداریم، یا برای مسافرت به مناطق کوهستانی توپ فوتبال را در لیست ملزومات سفر قرار نمی‌دهیم، انتخاب کفش مناسب برای سفر هم باید با توجه به مقصد، نوع مسافرت و برنامه‌هایی که برای سفرمان در نظر داریم صورت بگیرد.

اگر می خواهید زیاد راه بروید و برنامه‌ی زیادی برای پیاده‌روی دارید، باید کفشی را انتخاب کنید که باعث نرمی و راحتی سلامتی پاهای شما  را هم مراقبت کند.

بسیاری از پزشکان معتقدند برای پیاده‌روی در مسیرهای طولانی باید کفشی را انتخاب کرد که در طراحی و ساخت آن علاوه بر راحتی پا، سلامتی مفاصل و اسکلت کلی بدن هم در نظر گرفته شده باشد.

معمولا پیشنهاد می شود در صورت خیس شدن کفش‌ها بر اثر بارندگی یا پیاده‌روی در مکان‌هایی مانند رودخانه، در اولین فرصت کفی کفش‌ها را خارج کرده و در زیر نور آفتاب یا روی وسایل گرمایشی آن‌ها قراردهید تا به طور کامل خشک شوند. به یاد داشته باشید که کفش مناسب سفر باید کاملا خشک باشد.

مرطوب بودن فضای داخلی کفش علاوه بر امکان بروز مشکلات پوستی، به احتمال زیاد درد مفاصل را هم در پی خواهد داشت.

کفش‌های ضدآب گزینه‌های مناسبی برای مسافرت‌های شما به دل طبیعت هستند. کفش های ضد اب می‌توانند از پاهای شما در مناطق مرطوب و باران‌خیز در فصل‌های بارندگی هم مراقبت کنند.

توصیه دیگر تهیه‌ی یک اسپری ضدرطوبت و ایجاد یک لایه‌ی ضدآب موقت بر روی کفش‌هاست.  اسپری‌های ضدرطوبت ارزان‌قیمت هستند و می‌توانند تا حدودی از نفوذ آب و رطوبت به کفش‌های شما جلوگیری کنند.

3. کفش‌های بنددار و محکم را انتخاب کنید

کفش‌های تخت، شاید برای پوشیدن، در آوردن و استفاده‌های کوتاه مدت کفش‌هایی راحت و بدون دردسری باشند؛البته باید بدانید که بدون شک برای پیاده‌روی‌های بلند مدت و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پاها پس از راه رفتن‌های طولانی بهترین انتخاب محسوب نخواهند شد.

کفش مناسب سفر و پیاده‌روی‌های بلند مدت و حتی کوتاه مدت باید کاملا به پای شما بچسبد. کفش‌های بنددار و صندل‌های دارای تسمه‌های قابل‌تنظیم بهترین گزینه‌ها برای راه رفتن‌های طولانی است.

اغلب ما فکر می‌کنیم کفش‌های ظریف، تخت و بدون پاشنه (ballet flat) گزینه‌های مناسبی برای پیاده‌روی به شمار می‌ ایند، ولی این کفش‌ها پس از مدتی راه رفتن باعث ایجاد خستگی شدید شما می شوند و به پاها و استخوان‌های کمر شما به شدت آسیب می زنند.

عموم مردم  در سفر به مناطق معتدل و گرم‌سیری دوست دارند از انواع دمپایی و به‌ویژه دمپایی‌های لاانگشتی یا به اصلاح صندل های زیبا استفاده کنند. استفاده از این نوع دمپایی‌ها به ویژه برای پیمودن مسیرهای بلند و حتی ایستادن در مدت زمان طولانی تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نخواهند شد.

به توصیه پزشکان، این دمپایی‌ها به خاطر فرم کاملا تخت کفی و جدا شدن آن از پا هنگام قدم زدن، می‌توانند به شدت آسیب‌زننده باشند.

انواع متفاوتی از دمپایی و صندل را می‌توان در فروشگاه‌ بزرگ طب اسیا  پیدا کرد که با بهره بردن از کفی‌های طبی و تسمه‌های عریض روی پا برای راه رفتن حالتی مناسب‌تری را برای شما فراهم خواهد کرد.

4. جوراب مناسب بپوشید

قبل از این‌که در مورد جوراب مناسب صحبت کنیم باید بدانید که پوشیدن جوراب به صورت کلی در پیاده‌روی‌های بلند مدت بسیار حائز اهمیت است. اگر قصد دارید به مناطق گرم و خشک سفر کنید و پیاده‌روی‌های طولانی را در برنامه‌ی خود گنجانده‌اید، هرگز از جوراب‌های ضخیم پشمی یا پنبه‌ای استفاده نکنید.

جنس  این جوراب‌ها باعث می شود تا رطوبت و عرق پای شما را به خود جذب کرده و در خود نگه دارد. تا  اگر جوراب شما مرطوب شده و علاوه بر اذیت شدن پا، کفش و جوراب شما پس از مدتی کوتاه بوی ناخوشایندی به همراه خواهد داشت.

غیر از انتخاب جوراب مناسب، همواره پیشنهاد می‌شود تا از پودرهای مخصوص پا که میزان تعریق پاها در کفش را به شدت کاهش می‌دهد، در سفرها و پیاده‌روی‌هایتان استفاده کنید. این پودرها که با قیمتی بسیار کم در داروخانه‌ها در دسترس شما قرار دارند کمک می‌کنند تا به راحتی از شر تعریق و بوی بد پا خلاص شوید.

از جوراب‌های ضخیم استفاده نکنید.جوراب های ضخیم شاید در چند ساعت اول راحت به نظر ایند، امااین جوراب ها باعث می‌شوند تا کفشی که اندازه‌ی آن دقیقا مناسب شما طراحی شده تنگ به نظر رسیده و پای شما را تحت فشار قرار دهد.

علاوه بر این، در آب و هوای گرم و مرطوب پاها کمی ورم می‌کنند و استفاده از جوراب ضخیم باعث می‌شود تا پس از مدتی کوتاه به شدت احساس ناراحتی کنید.

امروزه جوراب‌هایی نسبتا نازک با الیاف پیشرفته در دسترس شما وجود دارند که خاصیت ضد باکتری، از رشد قارچ‌هایی که ممکن است به خاطر رطوبت موجود در کفش به وجود بیایند جلوگیری می‌کنند.

5. تمام طول روز را با یک جفت کفش نگذرانید

اغلب مردم اگاه هستند که استفاده از کفش نامناسب  منجر به آسیب‌هایی  می شود که به شما اجازه ندهند که توانایی چند قدم راه رفتن  را داشته باشید. کفشی که برای پیاده‌روی صبح‌گاهی پوشیده‌اید را هنگام صرف ناهار عوض کنید. و برای قدم زدن در برای خرید ،کفش دیگری استفاده کنید حتی در آخر شب برای حاضر شدن در جمع دوستانتان باز هم با عوض کردن کفش‌ها به پاهایتان استراحت دهید.

اگر در تمام طول روز از یک جفت کفش استفاده‌ کنید و بر حسب اتفاق آن  کفش‌ها پوشش مناسبی برای پای شما نداشته باشند، پس از یک راه رفتن یا ایستادن طولانی  و حتی کوتاه مدت بدون شک به پاهای شما آسیب خواهند زد.

برای تفریح در محیط‌های مسطح و شهری از کفش‌های کتانی (Sneakers) استفاده نمایید و برای قدم زدن در فضاهای ساحلی دمپایی‌ها یا صندل هایی که کفی خود را با یک تسمه به پاشنه‌تان می‌چسبانند استفده کنید.

کفش‌های پاشنه‌دار راحت که جلو و روی پای شما را باز می‌گذارند گزینه مناسبی برای زمان صرف شام هستند. پیاده روی های کوتاه با این کفش‌ها به سادگی انجام می‌شود و از طرفی فرم این کفش‌ها باعث می‌شود تا هوای آزاد به پاهای شما برسد.

پیشنهاد می شود هنگام پوشیدن کفش‌های سبک از محافظ انگشتان پا که به سادگی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم پزشکی در دسترس قرار دارند استفاده کنید. اگر به کفش های پاشنه بلند علاقه دارید به یاد داشته باشید که هرچه سطح زیر پاشنه بیشتر باشد کفش و بدنتان در وضعیتی پایدارتر خواهد بود و فشار کمتری از سوی وزن بدن خود را روی پاشنه‌هایتان احساس خواهید کرد.

6. کفش متناسب با پا و اندام خودتان را داشته باشید

اشتباه نکنید. منظور از کفش متناسب با پا و اندامتان، خرید یک کفش شخصی فوق العاده گران‌قیمت نیست. شما می‌توانید با خرید پد‌های ضد عرق، بالشتک‌های طبی و کفی‌های متناسب با فرم پا، کفش راحت و دلخواه خودتان را برای سفر و پیاده‌روی‌های طولانی استفاده کنید.

پدهای جدید ژلاتینی باعث می‌شود تا بوی بد پا منتشر نشود و مانند پدهای پارچه‌ای قدیمی این بو جذب نشود. پدهای ژلاتینی عمر بیشتری نسبت به پدهای پارچه‌ای داشته و قابل شست‌وشو و استفاده‌ی مجدد خواهند بود.

برای داشتن کفش مناسب سفر می‌توان از بالشتک‌های ظریف ژلاتینی هم استفاده کرد. بالشتک‌ها، مانند لایه‌ای نازک میان سطح خارج پا و سطح داخلی کفش قرار میگیردند و از چسبیدن این دو سطح به یکدیگر جلوگیری می‌کنند.

سخن پایانی:

ما در این مقاله سعی کردیم6 پیشنهاد برای داشتن کفش مناسب برای سفر را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین گزینه را انتخاب کنید.یکی از دغدغه های مشتریان برای خرید این است که فروشگاهی را انتخاب کنند که علاوه معتبر بودن ،محصولاتی با کیفیت و اقتصادی در اختیارشان قرار دهد

شما با مراجعه به وبسایت فروشگاه اینترنتی  طب آسیا نه تنها میتوانید با مطالعه مقالات از خدمات رایگان مشاوره ی تناسب اندام و کالری سوزی بیشتر بهره ببرید،بلکه با وجود جشنواره تخفیفات منحصر به فرد فروشگاه، می توانید انواع کفش های مورد نیاز خود را خریداری کنید.

با ما در https://tebasia.com/ همراه باشید.

0 دیدگاه برای “کفش مناسب برای سفر را چگونه انتخاب کنیم؟

  1. azam گفت:

    واقعا مقاله مفید و عالی بود تشکر از طب اسیا وهمکاران محترم

  2. باشگاه ایدا گفت:

    سلام مقاله عالی ومفید بود اگه میش در مورد اناتومی کف پا وکفی های ک باید اسکن بش توصیح بدین

دیدگاهتان را بنویسید