دوچرخه, مقالات

معرفی انواع ترمز دوچرخه

معرفی و راهنمایی انواع ترمز در دوچرخه

یکی از مهمترین نکات در دوچرخه سواری، ترمز دوچرخه است که از پیش آمدن بسیاری از آسیب‌ها برای دوچرخه سوار جلوگیری می کند. در این مقاله قصد معرفی انواع ترمز دوچرخه را داریم، در ادامه همراه ما باشید.

از گذشته تا کنون دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه ، تفریحی و ورزشی استفاده شده است. استفاده از دوچرخه علاوه بر کاهش آلودگی محیط بر سلامت جسمی و روحی ، روانی افراد نیز تاثیر بسزایی دارد.

دوچرخه مانند تمام وسایل نقلیه دیگر از قطعات مختلفی تشکیل شده ، یکی از این قطعات ترمز است که بخشی مهم از ایمنی ضروری دوچرخه را تشکیل می دهد. ترمز ها به دوچرخه سوار این امکان را می دهند که سرعت خود را متناسب با شرایط تنظیم و کنترل کنند و از خطرات احتمالی در هنگام دوچرخه سواری دوری کنند.

ترمز دوچرخه چیست؟

ترمز دوچرخه اصلی ترین بخش دوچرخه است که امکان تنظیم سرعت دوچرخه را برای شما فراهم میکند. ترمزها با اعمال اصطکاک بر روی سطح کار میکنند و سرعت دوچرخه را کاهش میدهند و در صورت لزوم دوچرخه را به طور کامل متوقف میکنند.

انواع ترمز دوچرخه

انواع ترمز دوچرخه

به طور کلی ترمز دوچرخه به دو گروه تقسیم می شوند : که شامل ترمزهای طوقه ای و ترمزهای دیسکی است و هر یک از این دو نوع نیز به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

ترمز های طوقه ای Rim Brake

ترمز های طوقه ای ( Rim Brake ) ، ( لقمه ای ) ، ( رینگ )

انواع مختلفی از ترمز های طوقه ای وجود دارد ، اما طراحی همه آن ها به این صورت است که نیروی ترمز را با استفاده از لنت ترمز مستقیما به لبه هر چرخ اعمال میکند. یعنی با فشردن کابل دو لقمه پلاستیکی روی طوقه قرار میگیرند و گردش طوقه را کاهش میدهند و متوقف میکنند.

ترمز های طوقه ای به دو دسته کالیپر ( caliper ) و کانتیلیور ( cantilever ) تقسیم میشوند.

کالیپر caliper

ترمز دوچرخه کالیپر ( caliper )

ترمز های کالیپر محبوب ترین سبک ترمزهای رینگ است که امروزه در انواع دوچرخه های جاده ای ، هیبریدی و تک سرعته مشاهده میشوند. این نوع ترمزها یک واحد مستقل هستند که توسط یک پیچ مرکزی ، به دو شاخ جلوی دوچرخه متصل می شوند. بدنه ی ترمز کالیپر کوچک است و باعث میشود سبک تر و متعادل تر از سایر سبک ترمز ها باشند.

کانتیلور cantilever-1

کانتیلور ( cantilever )

ترمز دوچرخه کانتیلیور از دور شبیه ترمز های کالپیر هستند اما مکانیسم متفاوتی دارند. این ترمز ها از دو بازوی مستقل تشکیل شده است که هر بازو در یک طرف دوچرخه قرار گرفته است. کشیدن اهرم ترمز سبب می شود این دو قطعه مجزا روی رینگ فشرده شوند و منجر به توقف دوچرخه میشوند. V-Brake ، Mini-V Brakes ، X-Brakes سه تا از محبوب ترین ترمزهای کانتیلیور هستند.

ترمز های کالپیر ، ترمز های کانتیلیور و … همه سبک ترمز های رینگ هستند که در اکثر موارد از نظر هزینه و عملکرد یکسان و مشابه هستند. بنابراین اگر به دو دوچرخه نگا میکنید که یکی دارای ترمز کالپیر و دیگری دارای ترمز کانتیلیور است فرقی نمیکند که کدام یک را انتخاب میکنید تا زمانی که به درستی آن ها را تنظیم کرده و به خوبی از آن مراقبت کنید.

به طور کلی ترمز های طوقه ای برای دوچرخه سواران معمولی ایده آل هستند، زیرا تعویض و نگهداری ترمزهای طوقه ای نسبت به ترمز های دیسکی آسان تر و در عین حال سبک تر و ارزان تر هستند.

اما ترمز های طوقه ای در شرایط آب و هوایی متغیر مثل باران ، خاک و گل ممکن است مسدود شوند و در حالت خیس به دلیل تجمع آب روی رینگ ، عملکرد ضعیفی دارند.

کمی طول میکشد تا به آن عادت کنید ، اما یادگیری استفاده از ترمز های طوقه ای در هوای بارانی و مرطوب همیشه دشوار تر خواهد بود.

خرید بهترین دوچرخه های ترمز طوقه ای

ترمز های دیسکی Disc Brake

ترمز دوچرخه دیسکی ( Disc Brake )

این نوع ترمز دوچرخه شباهت بسیاری به ترمز های به کار رفته در موتور سیکلت و ماشین دارد. در این نوع ترمز ها برای ترمز گیری از یک صفحه نصب شده در قسمت مرکز چرخ استفاده می شود که به این صفحه روتور میگویند.

ترمز های دیسکی با اعمال نیروی ترمز به روتور (یا دیسک) که بر روی توپی نصب شده است عمل میکند. یعنی روتور در بین پد هایی قرارگرفته که با فشردن کابل ترمز ، این پد ها به روتور میچسبند و سبب کاهش سرعت دوچرخه میشوند. ترمز های دیسکی برای دوچرخه سوارانی که میخواهند مسیر های چالش بر انگیز ، فرود های فنی و شرایط مختلف آب و هوایی را طی کنند بهترین گزینه هستند.

ترمز های دیسکی به دو دسته ترمز های مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم میشوند. تفاوت اصلی بین ترمز های دیسکی مکانیکی و هیدرولیکی نحوه انتقال نیروی ترمز از اهرم ترمز به روتور ترمز است.

ترمز های دیسکی – مکانیکی

ترمز های دیسکی – مکانیکی

این نوع از ترمز دوچرخه از یک کابل فولادی بافته شده برای انتقال نیروی ترمز در اهرم به لنت استفاده میکنند. این نوع ترمزها در مقایسه با ترمز های هیدرولیکی ساده تر و ارزان تر هستند و همچنین درشرایط آب و هوایی برفی و بارانی عملکرد ضعیف تری در مقابل ترمز های هیدرولیکی دارند.

کارکردن با ترمز های دیسکی مکانیکی و تعمیر و نگهداری آن ها آسان تر هستند با این حال می توانند به نگهداری بیشتری نیاز داشته باشند و به این دلیل که ترمز گیری در آن نیروی بالایی نیاز دارد، امکان سایش و پارگی در آن وجود دارد .

ترمز های دیسکی – هیدرولیکی

ترمز های دیسکی – هیدرولیکی

این نوع ترمز دوچرخه از یک سیستم آب بندی مایع برای انتقال نیروی ترمز به کالیپرها استفاده میکنند. به طور کلی ترمز های دیسکی هیدرولیک به دلیل نداشتن کابل مکانیکی اصطکاک کاهش یافته و از نظر عملکرد و کارایی برتر هستند. ترمز های دیسکی هیدرولیک در شرایط آب و هوایی برفی ، بارانی و گل و لای بسیار خوب عمل میکنند. شما میتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید و نگران ترمز گیری نباشید.

این نوع ترمز در مقایسه با سایر ترمز ها گران قیمت تر و برای تعمیر نیازمند تخصص بیشتری هستند. اما ترمز های هیدرولیک به توجه منظم کمتری نسبت به ترمز های مکانیکی نیاز دارند. دوچرخه هایی که دارای ترمز های هیدرولیکی هستند بین دوچرخه سواران حرفه ای محبوبیت بیشتری دارند.

نکته : نگه داری و مراقب از ترمز ها بسیار مهم هستند ، دوچرخه سواران باید هر شش ماه یکبار نسبت به تنظیم ترمز دوچرخه خود اقدام کنند.

خرید بهترین دوچرخه های ترمز دیسکی

سخن پایانی :

در این مقاله ما به معرفی انواع ترمز ها مزایا و معایب هر کدام پرداختیم تا شما باتوجه به نیاز و میزان بودجه خود نوع ترمز دوچرخه خود را انتخاب کنید. میتوانید برای مشاهده قیمت و خرید انواع دوچرخه با ترمز های مد نظرتان به فروشگاه بزرگ طب آسیا مراجعه کنید.

همچنین شما میتوانید برای مشاوره و دریافت اطلاعات با کارشناسان طب آسیا در ارتباط باشید.

1 دیدگاه برای “معرفی انواع ترمز دوچرخه

دیدگاهتان را بنویسید