تناسب اندام, مقالات

شروع بدنسازی و نکاتی که باید بدانید

شروع بدنسازی و نکاتی که باید بدانید

شروع بدنسازی و نکاتی که باید بدانید

شروع بدنسازی برای یک فرد مبتدی و تازه کار که اشتیاق زیادی دارد می‌تواند مشکل باشد و باعث شود همیشه از ورزش دوری کند یا بلعکس آینده بهتری را در پی داشته باشد. پس در این مقاله از طب آسیا به بررسی نکاتی می‌پردازیم که شما باید قبل از شروع بدنسازی و یا هنگام دوره های بدنسازی بدانید و اجرا کنید تا بدون هرگونه مشکل به استایل ایده آل خود دست پیدا کنید.

پس با ما در این مقاله از طب آسیا همراه باشید.

معاینه فنی بدن لازمه شروع بدنسازی است !

همان گونه که شما برای رفتن به یک مسافرت ماشین خود را به یک متخصص نشان می‌دهید تا آن متخصص تایید سلامت خودرو شما را بدهد و یا اگر که ماشین شما نیاز به تعمیر دارد آن را تعمیر کند ، بدن شما نیز به معاینه نیاز دارد!

قبل از شروع بدنسازی این نکته را حتما به یاد داشته باشید که خود را به پزشک جهت معاینه نشان دهید تا به شما در خصوص شروع دوره بدنسازی مشاوره بدهد.

برای خود یک سیبل هدف‌گیری مشخص کنید !

همان طور که می‌دانید در مرحله اول شروع هر فعالیتی شما باید یک هدف داشته باشید. شاید بیشتر کسانی که دوره بدنسازی را شروع می‌کنند پس از مدت کوتاهی مثلا دو ماه چون تغییر خاصی را در بدن خود مشاهده نمی‌کنند خسته شده و این فعالیت را رها کنند ، در صورتی که دوره بدنسازی یک دوره کوتاه مدت نیس و شما باید یک هدف داشته باشید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید و دست از تمرین نکشید!

برنامه ریزی کردن برای رسیدن به استایل ایده‌آل !

باز هم می‌خواهم شروع صحبتم را با مثال قبلی آغاز کنم ، شما برای رفتن به یک سفر پس از معاینه فنی خودرو ، برنامه ریزی می‌کنید که به طور مثال چند روز قرار است در سفر باشید و کدام شهر ها اسکان کنید و … ، دقیقا در بدنسازی هم شما باید یک برنامه تمرینی برای خود داشته باشید!

برای اینکار می‌توانید به مقاله ما که در ارتباط با نحوه نوشتن یک برنامه بدنسازی است سر بزنید و به صورت کامل مطالبی را بخوانید تا به شما کمک کند و یا با یک مربی ورزش صحبت کنید تا به شما مشاوره یک برنامه بدنسازی دهد.

خب حالا شما نکات لازم و مورد نیاز که قبل از شروع بدنسازی باید بدانید را می‌دانید در ادامه بحث می‌خواهیم به نکاتی بپردازیم که شما باید در حین انجام دوره های بدنسازی رعایت کنید.

دمبل و هالتر یا دستگاه های بدنسازی ؟!

خب پس از شروع دوره بدنسازی سوالی که برای تک تک افراد ممکن است پیش آید این است که برای پرورش اندام دمبل و هالتر و وزنه تاثیر بیشتری دارند و بهتر است یا دستگاه های بدنسازی ؟

 

 

جواب این سوال دمبل و هالتر است. دمبل و هالتر ریسک آسیب پذیری بیشتری دارند ولی از طرفی دیگر خب تاثیر بیشتری هم دارند ، چون فرد از 0 تا 100 یک حرکت ورزشی را بدون کمک و خودش انجام می‌دهد ولی دستگاه های بدنسازی ریسک کمتری دارند به دلیل اینکه طرز صحیح یک ورزش را در بدن شما ایجاد می‌کنند ولی همان طور که گفتیم تاثیر کمتری هم دارند به دلیل کمکی که به شما در هنگام تمرین می‌کنند.

یادگیری سریع نحوه صحیح انجام حرکات

همان طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردم شما باید سریعتر نحوه انجام دادن صحیح حرکات را یاد بگیرید لذا درست انجام دادن حرکات است که بر بدن شما تاثیر می‌گذارد و انجام نادرست حرکات علاوه بر اینکه تاثیر زیادی ندارد بلکه ممکن است آسیب جدی به بدن شما وارد کند.

پس هرچه زود تر از مربی خود جویا شوید و فرم صحیح هنگام انجام حرکات را یاد بگیرید و هیچوقت سعی نکنید که با افزایش وزن و فشار بیشتر زودتر به نتیجه دلخواه برسید بلکه راز موفقیت در درست انجام دادن تمرین است!

کنترل افسار اشتیاق خود به تمرینات را به دستتان بگیرید !

شاید رعایت این نکته از هر نکته دیگری که در مقاله است مهم تر و کلیدی تر باشد.

متاسفانه بسیاری از افراد هستند که بعد از شروع دوره بدنسازی و گذشتن زمانی به تمرینات خود فشار بیشتری می‌افزایند تا تاثیر بیشتری داشته باشد و زودتر به نتیجه دلخواه برسند اما غافل از این هستند که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!

این نکته را به یاد داشته باشید هیچوقت به بدن خود بیشتر از حد توانش فشار وارد نکنید که علاوه بر اینکه تاثیری روی بدن شما نخواهد داشت بلکه ممکن است آسیبی جدی به بدنتان وارد شود که دیگر نتوانید تمرین کنید!

همیشه به بدنتان توجه کنید ، اگر در حین تمرین دچار درد یا سوزش عضلانی شدید تمرین را متوقف کنید ، به یاد داشته باشید که اگر پس از انجام یک حرکت در هر جایی از بدنتان احساس بدی داشتید آن را انجام ندهید و به مربی خود این مشکل را گزارش کنید.

رژیم غذایی و تاثیر آن بر بدن

 

 

در مرحله اول لازم است ذکر کنیم که بدن شما برای انجام تمرینات نیاز به سوخت دارد ، هرچه تمرین سخت تر ، سوخت بیشتری مورد نیاز است. پس این فکر را از سر خود بیرون کنید که با کم خوردن و تمرین های سخت زودتر به نتیجه می‌رسید ، بلکه با این کار به خود آسیب می‌زنید!

حالا سوال اصلی ای که برای بیشتر ورزشکاران پیش می‌آید این است که باید چه چیز هایی قبل و یا بعد تمرین بخوریم ؟؟

در واقع رژیم غذایی شما باید شامل پروتئین باشد که به شما انرژی خوبی برای تمرین می‌دهد و کربوهیدرات که باعث جذب سریعتر و بیشتر پروتئین به بدن می‌شود.

دقت کنید

شما باید بعد تمرینات خود بسته به وزنتان پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید که میزان پروتئین مصرف شده بعد از تمرین برای آقایان 20 تا 30 گرم است ، اگر وزن بیشتر و بدن درشت تری دارید 40 گرم می باشد.

میزان پروتئین برای بانوان نیز 15 تا 25 گرم است ، ولی در نظر داشته باشید که در طی یک شبانه روز شما باید 1.5 برابر وزن خود مصرف پرتئین داشته باشید.

اما میزان مصرف کربوهیدرات بسته به میزان مصرف پروتئین شماست که نسبت آن به پروتئین 1.2 یا 1.3 برابر است.

خواب عمیق بهترین عضله ساز !

بعد از تحقیق ، بسیاری از دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در هنگام خواب عمیق و طولانی بدن انسان یک هورمون به اسم آنابولیک ترشح می‌کند که این هورمون یک هورمون عضله ساز بسیار خوب است. پس برای رسیدن به اندام ایده‌آل خود شما باید خوابی به میزان 7 تا 8 ساعت داشته باشید و البته این تنها کافی نیست بلکه زود خوابیدن در شب هم بسیار موثر و تاثیر گذار است ، پس دقت داشته باشید خواب علاوه بر ریکاوری بدن باعث عضله سازی شما نیز می‌شود.

نتیجه گیری

باید دوباره این نکته را یاد آوری کنم که شما برای شروع بدنسازی و رسیدن به بدن ایده آل خود باید هدف داشته باشید وقتی شما هدفی داشته باشید دیگر به خاطر مسائلی چون زمان طولانی کار خودتان را رها نمی‌کنید ، پس شما در ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید سپس برای رسیدن به هدفتان برنامه ریزی کنید و در مرحله بعد و از همه مهم تر به برنامه خود عمل کنید.

همچنین شما میتوانید برای برنامه ورزشی و برنامه غذایی با مربیان و کارشناسان طب آسیا از طریق واتساپ در ارتباط باشید.

2 دیدگاه در “شروع بدنسازی و نکاتی که باید بدانید

  1. ساناز گفت:

    واقعا نکات جالبی بود که من بهش توجه نکرده بودم

دیدگاهتان را بنویسید