دوچرخه, مقالات

5 روش آسان انتخاب سایز دوچرخه

5 روش آسان انتخاب سایز دوچرخه

5 روش آسان انتخاب سایز دوچرخه

چگونه دوچرخه ای با سایز مناسب انتخاب کنیم؟

خرید دوچرخه با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد؛ برای مسابقه، دوچرخه‌سواری جاده‌، دوچرخه‌ سواری کوهستان، گردش و یا رفت و آمد معمولی،با این حال، اولین قدم برای خرید دوچرخه این است که بدانید دقیقاً چه نوع دوچرخه‌ای برای شما مناسب‌تر است.

اگر به دنبال خرید دوچرخه نوجوان و بزرگسال (سن 14 سال به بالا) هستید، اطلاعات ارائه شده در این مقاله به شما در انتخاب بهترین سایز دوچرخه کمک خواهد کرد.

به علاوه، اگر می‌خواهید دوچرخه به صورت آنلاین سفارش دهید، بهتر است اطلاعات این مقاله را با دقت مرور کنید تا محصولی که به دست شما می‌رسد دقیقا متناسب با اندازه‌های شما باشد.

1- تعیین سایز دوچرخه بر مبنای قطر چرخ یا سایز تنه ؟

در بازار ایران، دوچرخه‌ها عموما با سایز چرخ آنها معرفی می‌شوند. بنابراین، اگر فروشنده به شما گفت که سایز دوچرخه 26 یا 27.5 است، دارد به قطر خارجی چرخ آن اشاره می‌کند.

منظور از قطر خارجی چرخ، قطر رینگ و لاستیک با همدیگر است. بیشتر دوچرخه‌های بزرگسال موجود در بازار دارای قطر چرخ 26، 27.5 یا 28 اینچ هستند اگرچه دوچرخه بزرگسال سایز 29 هم در بازار پیدا می‌شود. دقت داشته باشید که اندازه چرخ به قطر خارجی چرخ و با در نظر گرفتن مجموع رینگ و لاستیک گفته می‌شود.

در ادامه، تصاویر سه سایز 26، 27.5 و 29 اینچ برای مقایسه بیشتر آورده شده است.

5 روش آسان انتخاب سایز دوچرخه

اگرچه در ایران اندازه چرخ دوچرخه یک روش رایج برای مشخص نمودن سایز دوچرخه است، اما در عمل فاصله بین محل نشستن شما و پدال دوچرخه نقش اصلی در کیفیت و لذت سواری بازی می‌نماید.

از این روست که کارشناسان عموما اندازه مرکز تا بالا (Center to Top یا C-T) را معیار انتخاب سایز دوچرخه قرار می‌دهند. این اندازه در شکل زیر نشان داده شده است. با توجه به اهمیت این فاصله، به آن سایز فریم یا اندازه تنه (Frame Size) هم گفته می‌شود.

از لحاظ کاربردی، قطر چرخ تعیین کننده کاربرد و نوع استفاده از دوچرخه است. به طور مثال، دوچرخه های شهری و سایکل توریست دارای قطر چرخ 28 اینچ بوده ولی دوچرخه‌های کوهستان مسابقه‌ای 27.5 یا 29 اینچ می‌باشد.

این در حالی است که سایز تنه بر مبنای قد و سایر ویژگی‌های جسمانی دوچرخه سوار تعیین می‌شود. به طور مثال، دو نفر با قدهای 160 و 190 سانتی‌متر می‌توانند دوچرخه‌های سایکل توریست با قطر چرخ 28 اینچ انتخاب نماید. اما، با توجه به تفاوت قد میان این افراد، سایز تنه انتخابی این دوچرخه‌های 28 اینچ بایستی متفاوت باشد.

2- روش متداول تعیین سایز فریم

همانطور که گفته شد، سایز تنه معیار استاندارد برای تعیین تناسب میان اندازه دوچرخه و قد شماست. روش متداول برای تعیین سایز تنه (Frame Size) بر مبنای قد دوچرخه سوار است. در این روش بایستی ابتدا قد خود را اندازه‌گیری نموده و سپس از جدول زیر برای تخمین زدن اندازه دوچرخه مناسب استفاده کنید.

5 روش آسان انتخاب سایز دوچرخه

3- روش استاندارد تعیین اندازه دوچرخه

برای انتخاب دقیق‌تر سایز لازم است تا علاوه بر قد، ارتفاع داخلی پای شما نیز در نظر گرفته شود. ارتفاع داخلی پا به فاصله بین زیر بدن تا کف پا گفته می‌شود. شیوه‌ی اندازه‌گیری ارتفاع داخلی پا در شکل زیر آورده شده است.

انتخاب سایز دوچرخه

در یک رویکرد استاندارد، هر دو پارامترهای ارتفاع داخلی پا و قد برای تعیین سایز دوچرخه مد نظر قرار می‌گیرد. در همین راستا، در ادامه جداول استاندارد تعیین سایز فریم دوچرخه بر مبنای قد و ارتفاع داخلی پا آورده شده است.

5 روش آسان انتخاب سایز دوچرخه

دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟
4- استفاده از سایت های محاسبه انلاین

برای انتخاب دوچرخه با سایز مناسب و همچنین متناسب با نیازهای خود می‌توانید از سایت‌های محاسبه آنلاین سایز دوچرخه از جمله سایت‌های زیر کمک بگیرید. در این سایت‌ها پس از انتخاب نوع دوچرخه دلخواه خود( بچه‌گانه، شهری، جاده‌ای و یا کوهستانی)، قد خود را در لیست کشویی وارد نموده و دوچرخه مناسب بر

در صورتی که قصد خرید دوچرخه‌های برند مانند اسپشالایزد (Specialized)، جاینت (GIANT)، لیو(Liv)، ترک (TRECK)، اسکات (SCOTT)، مریدا (MERIDA) و… خرید میکنید، جدول سایزبندی دوچرخه‌ برای هر مدل بر روی سایت سازنده موجود می‌باشد. بنابراین، کافی است به سایت سازنده اصلی مراجعه کرده و جدول سایز دوچرخه خود را دانلود کنید.

5 روش آسان انتخاب سایز دوچرخه

5- مشاوره گرفتن از متخصصان دوچرخه و تست حضوری

در نهایت، انتخاب سایز دوچرخه نیازمند اندازه‌گیری دقیق المان‌های جسمی شما، نوع استفاده و زاویه‌بندی (Geometry) دوچرخه‌های موجود است. از این روست که توصیه می‌کنیم در زمان خرید دوچرخه حتما با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

در همین راستا، شما می‌توانید در این زمینه با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید در این صورت نگرانی‌های شما برطرف شده و لذت واقعی دوچرخه‌سواری را تجربه خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید